wym-1491249132388 Програма гуртка

«Безпека життєдіяльності дошкільнят»

Укладач :

Борисенко І.М., вихователь I категорії Конотопського дошкільного навчального закладу (ясла-садка) №5 «Сніжок» Конотопської міської ради Сумської області

Рецензенти:

Резник Л.І., завідувач Конотопського дошкільного навчального закладу (ясла-садка) №5 «Сніжок»

Бельмас І.С., вихователь-методист Конотопського дошкільного навчального закладу (ясла-садка) №5 «Сніжок»

Програма гуртка спрямована забезпечити цілеспрямоване навчання дітей старшого дошкільного віку способів регулювання власною поведінкою в довкіллі, серед людей, предметів, в умовах стихійних природних явищ та катастроф. Основні цілі та завдання її спрямовані на ознайомлення дітей з предметами, явищами, особливостями стосунків між людьми, що можуть зашкодити здоров'ю, а також вироблення елементарних умінь і навичок поведінки в різних ситуаціях та контактах.

Програма стане у нагоді керівникам дошкільних навчальних закладів, вихователям, керівникам гурткової роботи з основ ОБЖД.

Зміст

1. Вступ

2. Пояснювальна записка

3. Мета і завдання гурткової роботи

4. Зміст програми

5. Списковий склад дітей гуртка

6. Перспективне планування

7. Навчально-тематичний план гуртка «Безпека життєдіяльності малюків»

8. Очікувані результати щодо виявлення показників компетентності дітей

9. Список використаних джерел

10. Додатки до гурткової роботи

Додаток А. Картотека дидактичних ігор

Додаток Б. Поради для батьків з безпеки життєдіяльності малюків

Додаток В. Фотоматеріали

Список дітей

1. Єрмоленко Аліна

2. Власенко Поліна

3. Власенко Артем

4. Калін Назар

5. Злиденний Іван

6. Книш Кіріл

7. Тарасенко Поліна

8. Сімонова Інна

9. Бондар Нікіта

10.Карпенко Олександр

11. Радін Назар

12. Гребеник Роман

Вступ

Основи безпеки життєдіяльності (ОБЖД) – наука, що вивчає проблеми безпечного перебування людини в довкіллі. Виникає необхідність, починаючи з

дошкільного віку, навчати дітей свідомо ставитися до свого здоров'я, питань особистої безпеки та безпеки оточуючих.

Психолого-педагогічною наукою доведено, що пізнання дитиною навколишнього світу починається зі сприймання предметного середовища. Вона

тягнеться до речей та предметів, що її оточують, а в цьому може критися небезпека для здоров'я і навіть життя.

Зважаючи на те, що з кожним роком збільшується кількість травмованих дітей унаслідок несформованих навичок поведінки з предметами, речами, незнайомими людьми у природному довкіллі та різних ситуаціях зростає потреба

в систематичній роботі з дошкільниками, виробленню в них свідомої, осмисленої позиції щодо безпеки життєдіяльності.

Враховуючи вікові та психологічні особливості дітей, необхідно надавати малюкам узагальнені знання про власний організм та правила життєдіяльності для вироблення навичок поведінки в різних життєвих ситуаціях.

Таким чином, безпека життєдіяльності є однією з складових у роботі дошкільного закладу по підготовці підростаючого покоління до життя в соціумі

серед людей, предметів, явищ природи.

Мета та завдання

Метою гурткової роботи є вивчення способів регулювання власної поведі­нки в довкіллі, серед людей, предметів, в умовах стихійних природних явищ та катастроф. Основні цілі та завдання гурткової роботи спрямовані на ознайомлення дошкільників із предметами, явищами, особливостями стосунків між людьми, що можуть зашкоди­ти здоров'ю, а також вироблення елементарних умінь і навичок поведінки в різних ситуаціях та контактах.

У сучасному суспільстві проблема збереження та охорона життєдіяльності дітей є як ніколи раніше актуальною. Це пояснюється тим, що до них пред'являються дуже високі вимоги, відповідати яким можуть тільки здорові діти. А про здоров'я можна говорити не тільки за відсутності будь-яких захворювань, а й за умови гармонійного нервово-психологічного розвитку, високої розумової та фізичної працездатності. Разом з тим результати наукових досліджень свідчать, вже в дошкільному віці здорових дітей стає все менше. Більшість дітей дошкільного віку мають різні порушення у психофізичному розвитку.

Здоров'я, як відомо, на 50% визначається способом життя, а модель способу життя формується в дитинстві. Тому так важливо формувати звичку до здорового способу життя в дошкільному віці.

Здоров'ятворча освіта – це інструмент досягнення високої якості життя. Основним результатом здоров'язберігаючої освіти має стати набуття стану гармонії, душевної рівноваги і життєвих сил.

Дошкільний навчальний заклад постійно освоює комплекс заходів, спрямованих на охорону безпеки життєдіяльності вихованців на всіх етапах їх навчання і розвитку.

Освітньо-виховна робота в дошкільному закладі проводиться за такими напрямками:

- життя серед людей у природному та предметному середовищі;

- правила поведінки з вогнем;

- безпечні та небезпечні вулиці і дороги;

- виховання вміння надавати собі та іншим допомогу в разі потреби.

Пояснювальна записка

Проблема дитячого травматизму стала актуальною проблемою, яка хвилює і батьків, і педагогів, і служби безпеки усіх країн світу.

Відсутність життєвого досвіду дитини може призвести до негативних результатів. Дана програма роботи гуртка по формуванню основ безпечної поведінки дошкільника дозволяє дати дітям знання щодо обережного поводження у різних складних ситуаціях, навчити безпечної поведінки та передбачуваних наслідків небезпечних розваг.

Програма побудована з урахуванням особистісно-орієнтованого, системного, діяльнісного підходу до кожного з вихованців. Вона відповідає віковим особливостям та можливостям дітей старшого дошкільного віку.

Склад групи – 12 дітей. Структура програми містить навчально-тематичний план роботи, тематика заходів пропонується в першому, другому, третьому кварталах, четвертий квартал – це термін закріплення набутих знань та навичок у поведінці.

Тож, організовуючи у дошкільному закладі гурток «Безпека життєдіяльності малюків» ставлю перед собою таку мету та завдання.

Мета: підготувати дітей до умов «дорослого життя», навчити вирішувати життєві ситуації, захистити себе від побутового та дорожнього травматизму.

Завдання програми:

- систематично в різних видах діяльності дітей-дошкільників навчати правилам поведінки в різноманітних ситуаціях;

- створювати відповідні умови для організації роботи з дітьми;

- закріплювати правила поведінки дошкільників в екстремальних ситуаціях;

- вивчення з дітьми заборонених правил;

- взаємодія дитячого садка, батьків, громадськості, рятувальних служб.

Перспективний план

гуртка «Безпека життєдіяльності малюків»

Термін

проведення

Розділ

Кількість годин

Загальна

кількість

на рік

Жовтень

Вогонь добрий, вогонь злий

1 год

9 год

Листопад

Безпечні й небезпечні вулиці та дороги

1 год

Грудень

Дитина серед людей. Свої та чужі люди

1 год

Січень

Небезпека в природі

1 год

Лютий

Коли гра не призводить до добра

1 год

Березень

Безпечні іграшки та ігри

1 год

Квітень

Стихійні лиха

1 год

Травень

Закріплення

1 год

Календарний план

гуртка «Безпека життєдіяльності малюків»

Назва

блоку

Дата прведення

Тематика

Мета

Вогонь добрий – вогонь злий

жовтень

Читання твору В Загороднюка

«Його величність – сірничок»

Бесіда за змістом

Учити дітей уважно слухати й розуміти зміст прочитанного, підвести до усвідомлення недопустимості ігор з сірниками

Дати пояснення, що в кожному закладі, організації,на піідприємстві обовязково має бути куточок протипожежної безпеки. Познайомити з протипожежним щитом, інвентарем та його призначенням

жовтень

Читання твору «Кицькин дім»

Розглядання ілюстрацій про роботу пожежної служби

Акцентувати увагу дітей на користі вогню та великій шкоді, яку він може завдати.

Ознайомлення з працею пожежників пожежної частини міста, інвентарем, що допомагає гасити вогонь, пожежним транспортом.

Безпечні і небезпечні вулиці та дороги

листопад

У світі дорожніх знаків.

«Наш друг – світлофор»

Правила дорожнього руху для машин та пішоходів

Розширити знання дітей про навколишнє середовище, познайомити з дорожніми знаками, дати елементарні знання про їхнє призначення

Закріпити знання дітей про види транспорту, правила вуличного руху, ознайомити з світлофором та його призначенням, виховувати організованість під час моделювання ситуацій «На перехресті»

листопад

Ігрова ситуація

«На дорозі»

Практично закріпити правила поведінки дітей на вулиці, як пішоходів

Дитина серед людей.

Свої та чужі люди

грудень

Свої та чужі люди

«Безпечно дитині у власній родині»

Читання української народної казки «Котик і Півник»

Дати поняття про родине середовище. Навчити розмежовувати своїх та чужих людей. Виробляти навички ввічливої і водночас життєво безпечної поведінки при контактах з чужими людьми на вулиці. Навчити дітей правил поведінки з чужими людьми на вулиці.Виробляти навички ввічливого спілкування й уміння категорично відмовлятися від заманливих пропозицій

грудень

Небезпечна кімната

«Коли ти вдома сам»

Дати поняття про функціональне призначення небезпечних предметів (гудзики, намистини, насіння рослин, електроприлади та ін.)які за невмілого користування можуть зашкодити здоров'ю. Сприяти виробленню свідомого розуміння щодо організації власного безпечного дозвілля

Небезпека в природі

січень

Небезпека в природі,

Як зберегти повітря чистим

Розширити знання про природне середовище, зокрема про його складову – повітря, вчити розуміти взаємозвязки живої та неживої природи,помічати негативний вплив на природу (зокрема на повітря) від діяльності людини,виховувати бережливе ставлення до природи

січень

«Коли киця сердиться?»

(правила поведінки з тваринами»

Моделювання навичок надання допомоги самому собі та іншим при порізах, забоях, невдалих контактах з об'єктами природи

Закріпити елементарні правила поведінки з тваринами (знайомими, не знайомими)

Засобом практичних дій закріпити правила надання першої медичної допомоги собі та іншим при порізах, забоях, невдалих контактах з об'єктами природи

Коли гра не призводить до добра

лютий

«Малеча стій, не вибігай!

На дорозі в м'яча не грай!»

Застерегти дітей від небезпечних ігор на дорозі, познайомити з можливими наслідками таких розваг

лютий

«Зимові розваги»

(безпечні правила поведінки під час катання на санчатах, лижах, під час гри у сніжки тощо)

Познайомити з безпечними правилами поведінки під час катання на санчатах, лижах, під час гри у сніжки тощо)

Безпечні іграшки та ігри

березень

«Не призведе до добра з сірниками гра»

Вчити обирати безпечні іграшки для гри, закріпити правила пожежної безпеки

березень

Чим займаєтесь удома?

«Незвичайн пригоди іграшок!

Формування практичних навичок щодо організації власного безпечного дозвілля)

Діти і природні явища

квітень

«Повінь»

Дати пояснення такого явища, як повінь, причини її виникнення та наслідків для людей. Розглядання картини «Дідусь Мазай і зайці»

квітень

«Гроза»

Ознайомити дітей з явищем грози та правилами поведінки під час грози.

Дуже раді діти – на порозі літо

травень

Правила поведінки під час літнього відпочинку

Ознайомити дітей з правилами безпечної поведінки під час літнього оздоровлення (у лісі, на річці тощо)

травень

Екскурсія до медичного кабінету

Дати елементарні знання про призначення медпункту закладу, під час оглядової екскурсії познайомити з персоналом та обладнанням для надання першої невідкладної допомоги.

На передодні літнього оздоровлення дати знання про сонячні опіки, укуи комах тощо.

Очікувані результати щодо виявлення показників компетентності дітей

Вогонь добрий – вогонь злий

1.Коли вогонь буває добрим, а коли – злим?

2.Чому виникають пожежі?

3.Яких правил треба дотримуватися, щоб не виникало пожежі?

4.Як треба діяти в разі пожежі?

5.Які є види пожежного транспорту?

6.Які предмети є на протипожежному щиту?

7. За яким телефоном треба дзвонити, коли виникла пожежа?

Безпечні і небезпечні вулиці та дороги

1.Кого називають пішоходами

2.Де повинні переходити вулицю пішоходи?

3.Що таке перехрестя?

4.Як позначаються пішоходні переходи на вулиці?

5.Які сигнали світлофора знаєте?Що означає кожен з сигналів світлофора?

6.Чому не можна машинам їздити по тротуару?

7.Чому не можна без супроводу дорослих виходити на вулицю?

8.Кого називають пасажирами?

9.Що робить регулювальник?

10.Чи можна розмовляти з водієм під час руху транспорту?

Дитина серед людей. Свої чужі люди

1.Які люди для нас є рідними, а які є чужими?

2.Чи можна брати частування з рук незнайомих людей?

3.Як поставитися до пропозиції незнайомої людини піти погуляти з нею?

4.Чи розповідатимеш незнайомій людині про членів своєї родини, їхнє місце роботи та час перебування вдома?

5.Яку лінію поведінки вибереш, коли вдома не буде нікого, а у двері подзвонять незнайомі люди?

Небезпека в природі

1.Чи можна випробувати на смак незнайомі рослини? А незрозумілі фрукти, овочі?

2.Які гриби візьмете у кошик?

3.Чому кішка, собака та інші домашні тварини не завжди є друзями?

4. Яку лінію поведінки вибереш, коли поруч будуть чужі кішка чи собака?

5.У яких випадках вода може зашкодити?

6.Назвіть правила поведінки на льоду

Коли гра не призводить до добра?

1.Чому не можна гратися на проїзджій частині?

2.Де можна їздити на дитячому велосипеді? Санчатах?

3.Яких правил треба дотримуватися при катанні на санчатах, лижах, льодових доріжках?

4.Чи можна з гірки спускатися на санчатах на проїзджу частину?

5. Яка небезпека може спіткати під час ігор у сніжки?

Безпечні іграшки та ігри

1. Чим займаєтесь удома коли лишаєтеся самі?

2. Чому сірниками гратися заборонено? Назвіть пожежні правила.

3. Чи можна гратися на прїзджій частині? Чому?

Діти і природні явища

1.Назвіть причини виникнення повіні, насліки для людей.

2.Яку пораду дасте мамі, татові, коли почнеться гроза?

Дуже раді діти скоро буде літо

1.Чи можна без дорослих йти до лісу?

2. Як слід готуватися до подорожі?

3. Чи можна дітям купатися у річці без дорослих?

4. Чи слід із собою братии аптечку коли подорожуєщ ?Чому?

Список використаних джерел

1.Калуська Л. Дитина в довкіллі: Програма з безпеки життєдіяльності дошкільника. – Обрій. - 2000. - №1

2. Калуська Л. Навчаймо дітей безпечної поведінки в довкіллі: Орієнтовна перспективна календарно-тематична сітка занять із безпеки життєдіяльності дітей старшого дошкільногшо віку. – Просвіта. – 2001. - №7

3. Калуська Л. Допоможи собі сам: Збірник практичного матеріалу із безпеки життєдіяльності дітей старшого дошкільного віку. - Івано-Франківськ. – 2000

4.Основи безпеки життєдіяльності під час надзвичайних ситуацій. - Навчальний посібник. – Суми. – 1988

5.Чепурко В. На вулиці - не тільки гра, на вулиці можлива небезпека. - Дошкільне виховання. - 2000. - №2

Пам’ятки щодо дотримання дітьми життєвобезпечної поведінки

Безпека життєдіяльності як чинник дитячого розвитку

У сучасному суспільстві проблема збереження та охорона життєдіяльності дітей є як ніколи раніше актуальною. Це пояснюється тим, що до них пред'являються дуже високі вимоги, відповідати яким можуть тільки здорові діти. А про здоров'я можна говорити не тільки за відсутності будь-яких захворювань, а й за умови гармонійного нервово-психологічного розвитку, високої розумової та фізичної працездатності. Разом з тим результати наукових досліджень свідчать, вже в дошкільному віці здорових дітей стає все менше. Більшість дітей дошкільного віку мають різні порушення у психофізичному розвитку. Здоров'я, як відомо, на 50% визначається способом життя, а модель способу життя формується в дитинстві. Тому так важливо формувати звичку до здорового способу життя в дошкільному віці. Здоров'ятворча освіта – це інструмент досягнення високої якості життя. Основним результатом здоров'язберігаючої освіти має стати набуття стану гармонії, душевної рівноваги і життєвих сил.

Дошкільний навчальний заклад постійно освоює комплекс заходів, спрямованих на охорону безпеки життєдіяльності вихованців на всіх етапах їх навчання і розвитку.

Освітньо-виховна робота в дошкільному закладі проводиться за такими напрямками:

- життя серед людей у природному та предметному середовищі;

- правила поведінки з вогнем;

- безпечні та небезпечні вулиці і дороги;

- виховання вміння надавати собі та іншим допомогу в разі потреби.

Але дошкільний заклад без допомоги батьків не зможе сформувати у дітей навички безпечної життєдіяльності так, щоб вони були доведені до автоматизму і стали бар'єром від біди і неприємностей.

Формування у дитини дошкільного віку свідомої безпечної поведінки в довкіллі базується на позитивних прикладах у поведінці дорослих. Батьки повинні зрозуміти, що не можна вимагати від дитини виконання будь-якого правила, якщо дорослі самі не завжди ним керуються. Розбіжності вимог до дитини з боку батьків вдома та вихователів у дошкільному закладі можуть викликати у дитини почуття образи, збентеження та навіть агресії. Тільки за умови тісного зв'язку з сім'єю можна досягти бажаних результатів у навчанні дітей правил безпеки. Малі вдома стають свідками того, як батьки досить часто нехтують найпростішими правилами безпеки, залишаючи без нагляду електронагрівальні прилади, телевізори, користуються відкритим вогнем на горищах, в коморах та інше. Це зрозуміло, не на користь справі. Дорослі не замислюються над тим, що дитина наслідує їхні дії. Наслідування, як відомо, одна з особливостей дитячої психіки, характерна риса дошкільника і разом з тим своєрідний спосіб засвоєння. Через відсутність життєвого досвіду діти наслідують правильні і негативні дії та вчинки старших, а тому цю особливість слід врахувати у виховній роботі. Дорослі повинні дбати про те, щоб перед дітьми завжди був позитивний приклад людей, які їх оточують. Освіта буде виконувати функцію забезпечення безпеки життєдіяльності підростаючого покоління в тому випадку, якщо основам будуть не тільки навчати, але це стане способом життя. Приклад такого способу життя повинні показати педагоги, батьки, громадськість. Застосування в роботі ДНЗ здоров'язберігаючих педагогічних технологій підвищує результативність виховного та освітнього процесу, формує у педагогів і батьків ціннісні орієнтири, спрямовані на збереження та зміцнення здоров'я вихованців. Отже, тільки від нас з вами залежить здоров'я і безпека життя наших малюків, їхнє комфортне перебування в оточуючому середовищі.

Небезпека в побуті

Велика частина нещасних випадків трапляється вдома з дітьми, яким ще не виповнилось 4 роки, тому наводимо способи, як зробити дім безпечнішим. Найкраща гарантія безпеки - власний нагляд за дитиною. Найбільше нещасних випадків буває, коли дитина втомлена, голодна чи хвора, а Ви зайняті або заклопотані. Ризик збільшений, коли сім’я перебуває у незвичному середовищі (поза домом). Якщо купуєте дитині якесь приладдя, то впевніться, чи воно безпечне, і давайте його дитині тільки від зазначеного віку; купуйте тільки нові речі. Прилади,що були у вжитку, можуть виявитися зношеними поза термін використання або інструкції з їхнього використання нема. Усі діти наражаються на нещасні випадки, оскільки їхнє бажання досліджувати й експериментувати випереджає здоровий глузд і передбачливість. Багатьох прикрих ситуацій можна уникнути, адже Ви несете відповідальність за те, щоб Ваша дитина не поранила себе. Однак безпека дитини не означає обмеження її діяльності, просто переконайтесь, що світ довкола неї безпечний для ігор і досліджень.

Кухня

В кухні є чимало небезпек для дитини, і вони зростають, якщо Ви зайняті своїми справами. Отже, не підпускайте дитину до місць, де Ви варите, покладіть її у візочок або залиште у манежі. Пам’ятайте, що плита, чайники і праски ще тривалий час є гарячими після того, як їх вимкнули. Ставте гарячі страви і напої посередині столу так, щоб дитина їх не схопила. Не стеліть на стіл скатертини, бо малюк може потягнути її і перекинути щось на себе. Гостре кухонне приладдя зберігайте у шухляді під замком. Зробіть огорожу навколо робочої плити, ручки каструль поверніть назад. Краще користуйтеся дальніми пальниками плити. Не дозволяйте дитині торкатися дверцят гарячої духовки. Зберігайте всі мийні засоби, відбілювачі і засоби чищення у шафі з замком. Пересвідчіться, що дитина не може дістати до смітника.

Дитяча кімната

Дитина проводитиме багато часу в спальні, тому переконайтеся, чи там безпечно. Не кладіть у колиску подушки, доки дитині не виповниться 2 роки, і не використовуйте дуже вільні поліетиленові простирадла як водостійкий захист. Ніколи не прив’язуйте до ліжка іграшки шнурками - вони можуть замотатись навколо шиї. Не кладіть у колиску великі іграшки і подушки, дитина може використати їх як сходинку, щоб вилізти. Не прив’язуйте іграшки поперек ліжка, коли вона вже може стояти.

Замки на вікнах поставте так, щоб вікна були відчиненими лише трішки. Накрийте батареї рушниками.

Переконайтесь, що меблі стоять стійко і мають заокруглені кути.

Дитячі іграшки зберігайте у низькому серванті або на полицях, щоб дитина діставала їх, не тягнучись догори.

Використовуйте вогнестійку постіль і нічний одяг. Встановіть матрац у ліжку якнайнижче, перш ніж дитина почне підтягуватись і вставати.

Запасні підгузники зберігайте у коробці з кришкою. Змінюйте дитині підгузники на підлозі.

Ванна

Ніколи не залишайте дитину до 4 років саму у ванні з водою або у ванній кімнаті. Користуйтеся спеціальною гумовою підстилкою. Перевіряйте воду, перш ніж класти в неї дитину. Іншим нещасним випадкам, які можуть трапитись у ванній кімнаті, легко запобігти:

· зберігайте усі ліки у недосяжній для дитини шафі під замком;

· бритву і косметику кладіть у недоступне місце;

· накрийте батареї і гарячі сушилки рушниками;

· якщо Ви маєте електричний нагрівач, то він повинен бути вмонтований у стінку із вимикачем з мотузкою;

· мийні засоби і туалетну щітку зберігайте у шафці під замком;

· якщо у Вас душ зі скляною ширмою, то замініть її шторою з тканини або вставте скло, що не б’ється.

Вітальня

Телевізор поставте у недосяжне місце. Не залишайте будь-де цигарки, сірники, алкоголь чи ліки, приладдя для шиття чи монети. Кімнатні рослини також ставте у недосяжні місця, бо деякі з них отруйні. Якщо маєте скляні двері чи низькі вікна, то ставте міцніше скло, ламіноване або з дротяною сіткою, чи наклейте на нього кольорові попереджувальні малюнки, щоб дитина бачила, де скло.

Коридор і сходи

Перш ніж дитина навчиться повзати і лізти вгору, встановіть безпечні грати зверху і знизу перед сходами. Простежте, чи коридор і сходи добре освітлені, а грати не були заширокі. Не залишайте на сходах іграшки, купи білизни чи щось інше. Впевніться, що засувка на дверях для дитини недосяжна. Заладнайте дірки на килимах чи в підлозі. Якщо підлога лакована, закріпіть килими, щоб вони не зсувались. Не дозволяйте дитині ходити по лакованій підлозі лише у шкарпетках, обов’язково вбирайте взуття; подивіться, чи нема скалок, якщо вона ходить босою.

Електрика

Електричні травми дуже серйозні, тож пам’ятайте таке:

ü вимикайте електричні прилади, якщо не користуєтеся ними;

ü ніколи не залишайте приєднаного продовжувача;

· закрийте розетки, якими не користуєтесь. Спеціальними кришками або ізоляційними стрічками;

· регулярно перевіряйте всі шнури і відновлюйте ті, де є оголений дріт;

· принаймні до 4 років не дозволяйте дитині бавитись з іграшками, що приєднані до електромережі.

Небезпека в природі.

Увага, гриби!

Отруєння грибами небезпечне для життя

Традиційний в Україні грибний сезон розпочався. Щороку серпень і вересень - найгарячіша пора у грибників. Традиційно, у цей час у медичних закладах реєструють найбільше випадків отруєнь грибами. Нерідко отруюються грибами, які більшість досвідчених грибників спокійно кладуть до кошиків.

Аналіз випадків отруєнь грибами в Україні свідчить, що більшість отруєнь обумовлені, вживанням пластинчатих отруйних грибів (насамперед, блідої поганки), які помилково сприймаються за їстивні печериці та сироїжки. Проте отруєння можуть спричинити їстивні гриби, які не пройшли належної термічної обробки або виросли на забруднених територіях чи уздовж швидкісних трас. Адже бліда поганка у багатьох регіонах просто не росте, наприклад, на півдні. Проте основні масові отруєння припадають саме на ці місцевості.

Помилитися ж досвідчені люди можуть, якщо збирають дуже молоді плодові тіла, коли ще не проявилися морфологічні ознаки. Наприклад, збирають сироїжки, а серед них може заховатися бліда поганка, яка ще не розкрилася і зовні їх нагадує. Тоді її можна помилково зірвати. Немало випадків, коли хворі потрапляли до лікарень після споживання голубінок, глив, сироїжок, синяків, парасольок тощо.

Необхідно правильно підготувати гриби до споживання. Багато пацієнтів стверджують, що варили гриби довго. Однак, важливо не тривале варіння, а декілька разів зливати відвар, бо він є найнебезпечнішим (щонайменше тричі, через кожні півгодини варіння), а лише після того продовжити готувати страви.

Найбільше насторожує медиків те, що постійно серед отруєних грибами хворих є діти, навіть однорічного віку, врятувати їх вдається дуже рідко. Також слід пам'ятати, що страви з грибів важкі для перетравлення. Їх не повинні вживати діти, люди з захворюваннями шлунково-кишкового тракту, печінки чи з хронічними захворюваннями інших внутрішніх органів.

Симптоми грибного отруєння різні:

1. Характерні ознаки отруєння - нудота, блювота, біль у животі, розлад шлунку, підвищення температури тіла - з'являються через 30-60 хвилин після вживання неякісних страв зі сироїжок, недоварених осінніх опеньків, сатанинських грибів, несправжніх дощовиків. Такі отруєння здебільшого не призводять до летальності, однак можуть мати серйозні наслідки для системи травлення, тому легковажити не можна.

2.Симптоми отруєння - галюцинації, розлад або втрата свідомості, порушення дихання та серцевої діяльності - з'являються через пів-дві години після вживання червоних мухоморів, волоконниць, отруйні речовини яких вражають нервову систему. Людина захлинатиметься від нападів сміху і потерпатиме від галюцинацій. Може навіть знепритомніти. Якщо постраждалому не надати медичну допомогу у перші години, то врятувати його життя складно.

3. Найбільш отруйними є токсини блідої поганки, мухоморів білого і смердючого, сморжів і деяких інших грибів. Підступність їх у тому, що отрута, потрапивши до шлунку, протягом тривалого часу (до 3-ох діб) може не викликати жодних симптомів. Ознаки отруєння можуть проявитися лише тоді, коли у шлунку не залишиться жодного сліду від грибів, а людина вже й забуде, що їх їла. Запаморочення, нудота, сильна спрага, судоми, посиніння губ, нігтів, похолодіння рук та ніг - все це виникає, коли отруйні речовини досягнуть мозку.

До смертельно небезпечних грибів належить і свинушка тонка, яка росте під Києвом, і багато прихильників «лісового м'яса» полюбляють її їсти. Однак, цей гриб надзвичайно небезпечний. Він спричиняє в окремих людей сильну алергічну реакцію, що призводить до захворювання крові. При отруєнні людина може померти за два тижні. Зараз цей гриб занесено до світового списку смертельно отруйних.

Отруєння цими неїстівними грибами переважно є смертельним навіть при своєчасному зверненні за медичною допомогою. Смертельною вважається навіть мінімальна доза отрути. Тому обов'язково треба мити руки після дотику з грибами. Немало випадків, коли отрута передавалась на інші продукти через немиті руки.

В зарубіжних країнах випадки отруєнь дикорослими грибами трапляються рідко, оскільки ніхто не збирає грибів у лісах. Щоб бути спокійним за себе і свою родину, краще споживати печериці та гливи, вирощені у теплицях.

Рекомендації для грибників:

В Україні зустрічається близько 80 видів неїстівних шапинкових грибів. Приблизно двадцять із них - особливо небезпечні для життя людини.

Щоб не отруїтися дикорослими грибами:

1. Найкраще відмовтеся від споживання дикорослих грибів, як від продукту взагалі, а споживайте штучно вирощені печериці, гливи, купуючи їх в магазинах.

2. Не купуйте гриби на стихійних ринках чи у продавців на автошляхах. Безпечніше купувати гриби на стаціонарних ринках, де вони проходять відповідний контроль.

3. Якщо Ви все ж відправились до лісу збирати гриби, то обов'язково врахуйте наступне:

• ніколи не кладіть у кошик грибів, яких не знаєте; остерігайтеся пластинчатих грибів.

• не збирайте старих, перезрілих або дуже молодих грибів, у яких нечітко виражені морфологічні ознаки, а також тих, що ростуть поблизу швидкісних трас чи на радіаційно забруднених територіях.

• під час посухи грибів краще не брати взагалі. У спекотну погоду змінюється обмін речовин в організмі гриба, він втрачає воду, накопичує токсини.

• уважно перевірте зібрані гриби перед тим, як починати готувати страву або робити заготівлі.

• не вживайте сирих грибів.

• відібрані гриби спочатку промийте та відваріть декілька разів у підсоленій воді (не менше трьох) протягом 30 хвилин.

• готові страви з грибів зберігайте на холоді в емальованому посуді, але не більше доби.

• гриби - не дитяча їжа, тому не давайте грибних страв малолітнім дітям. Не можна вживати грибів вагітним та жінкам, що годують груддю.

• Ніколи не застосовуйте «домашніх» методів визначення отруйності грибів з використанням цибулини або срібних ложок - вони помилкові. Срібло темніє від взаємодії з амінокислотами, які є й у їстівних, і в отруйних грибах, а колір цибулі змінюється під впливом ферменту тирозинази, який також міститься в усіх грибах.

Якщо після споживання грибів почуваєтесь погано чи помітили нездорові ознаки у своїх близьких (нудота, блювота, головний біль, галюцинації, біль у животі):

- негайно викликайте «швидку допомогу». До її приїзду промийте шлунок 1-2 л розчину марганцівки або сольового розчину, можна зробити очисну клізму. Пийте багато рідини.

- навіть при полегшенні стану обов'язково зверніться до найближчої лікувальної установи.

- недоїдених грибів не викидайте. Їх аналіз допоможе лікарям швидше визначити вид отрути, яка потрапила в організм.

Ніякого самолікування! Бо чим більше токсинів потрапить у кров, тим важчим буде перебіг отруєння.

Отруйні ягоди та рослини

Чого тільки не знайдеш в наших лісах восени – і гриби, і ягоди, і горіхи. Тільки збирати лісові багатства треба з оглядкою, адже небезпечними можуть бути не тільки гриби, але і ягоди, серед яких є чимало зовні вельми привабливих, але вкрай отруйних. Дозріваючи в кінці літа, вони до самих холодів зберігають красу і спокушають подорожніх. Одними з найбільш небезпечних лісових ягід вважаються ягоди вовчого лика або волчеягодник звичайний (Daphne mezereum). Це невисокий чагарник з вузькими листками, скупченими на кінцях гілок. Великих заростей, як правило, цей чагарник не утворює. Росте у хвойних (переважно ялинових) і листяних лісах, по долинах річок, на вирубках і гарі, в гірських тінистих лісах. Отруйні всі частини рослини, але особливо небезпечні ягоди: смертельна доза для людини – всього 10-15 штук. Дозріваючи в кінці липня – серпні, яскраво червоні (рідше жовті) ягоди вовчого лика міцно, немов приклеєні, сидять на гілках. Вони являють собою соковиті кістянки завбільшки з горошину з яйцевидної темно-бурого блискучою кісточкою всередині. Ці ягоди містять мезерін (токсична смолиста речовина, що надає сильний подразнюючу дію на шкіру та слизові оболонки), а також інші речовини, що викликають підвищену кровоточивість. При отруєнні ягодами спочатку виникає відчуття дряпання і печіння в роті і гортані, потім з’являються болі в шлунку, спрага, нудота, блювота, посилюється слинотеча. Трохи пізніше починається пронос з кров’ю, з’являються запаморочення, різка слабкість. Артеріальний тиск знижується, виникають судоми, потерпілий втрачає свідомість. Смерть може наступити від гострої серцевої недостатності.

У серпні-вересні дозрівають кулясті синювато-чорні ягоди купени запашної (Polygonatum odoratum). Це трав’яниста рослина з дугоподібно нахиленим вгорі стеблом заввишки до 65 см, з довгасто-овальними або яйцевидними, злегка загостреними листками. Зустрічається в сухих хвойних і березових лісах, а також серед чагарників. Симптоми отруєння ягодами купени: болі в животі, нудота, блювання, пронос і т. д.

Вельми отруйні і ягоди воронячого ока (Paris quadrifolia) – багаторічної трав’янистої рослини з прямим стеблом заввишки 15-30 см. Якщо набредеш на нього в другій половині літа, перше, що кидається в очі, – одна-єдина синювато-чорна велика (до 2 см в діаметрі) ягода, що сидить на кінці стебла. Саме через неї і отримало цю рослину свою назву. Зростає вороняче око в листяних, змішаних і хвойних лісах, а також серед чагарників. Ягоди відрізняються неприємним запахом і гіркуватим смаком. Речовини, що містяться в них, викликають порушення діяльності серця, пригнічення центральної нервової системи і виражене подразнення слизових оболонок шлунково-кишкового тракту. З’являються печіння в роті, біль в животі, блювота, пронос, головний біль, наголошується уповільнення, а потім почастішання і порушення серцевого ритму, різке зниження артеріального тиску.

Ще одне дуже отруйна трав’яниста рослина – беладона, чи сонна трава, або красавка (Atropa belladonna). Його поодинокі екземпляри або невеликі зарості зустрічаються в гірських лісах Криму, на Кавказі і на південно-заході Росії. Ягоди беладони чорні, блискучі (як би лаковані), завбільшки з вишню, з безліччю насіння в синьо-фіолетового м’якоті, що має солодкувато-кислуватий смак. Вони містять сильнодіючі алкалоїди та викликають гостре психічне і рухове збудження з галюцинаціями і маренням, судоми і втрату свідомості. Шкірні покриви стають червоними і сухими, зіниці розширюються, підвищується температура тіла, наголошується прискорене серцебиття. Через сухість у роті ковтання не може, голос робиться хриплим. Порушується зір: з’являються двоїння в очах, тимчасова далекозорість.

Всім добре відомий конвалія травнева (Convallaria majalis), що має ні з чим не порівнянний п’янкий аромат, також вельми отруйний. Вірніше, небезпечні його червоні м’ясисті ягоди, що дозрівають в кінці липня – серпні. Перший симптом отруєння – блювота, потім виникають болі в шлунку, пронос. При важких отруєннях спостерігаються порушення серцевого ритму, розлади зору, судоми і втрата свідомості. Може наступити смерть від гострої серцевої недостатності.При зборі ягід слід пам’ятати і про такий підступний рослині, як белокрильник болотний (Calla palustris). Він зустрічається на трав’янистих і осокових болотах, по сирих берегах річок і озер. Його червоні, багатонасінні і зібрані в качан ягоди містять речовини, які надають подразнюючу дію на слизові оболонки. Після їх вживання з’являються нудота, блювота, слинотеча, болю в животі, пронос. Виникають задишка, прискорене серцебиття і судоми.Отруїтися можна і незрілими ягодами пасльону солодко-гіркого (Solanum dulcamara). Цей напівчагарник росте в дубово-ясеневих і вільхових лісах, в заростях чагарників, по берегах водойм і в сирих ярах. Саме в його незрілих ягодах міститься найбільша кількість алкалоїдів, що викликають порушення функцій шлунково-кишкового тракту (блювота, пронос), а також головні болі, підвищення температури тіла, розширення зіниць, психомоторне збудження і галюцинації.

Неїстівні і плоди жимолості лісової (Lonicera xylosteum) – на відміну від жимолості садової, яку розводять заради корисних і смачних ягід. Темно-червоні, що сидять попарно ягоди дикої жимолості, звані в народі «вовчими», густо вкривали гілки чагарника в липні – серпні. Отруйні ягоди небезпечні насамперед для тих, хто не знає їх «в обличчя» і недосвідчений у властивостях лісових рослин. Вирушаючи до лісу, пам’ятайте, що ні в якому разі не можна збирати, а тим більше є невідомі вам ягоди, як би вони не були привабливі. Якщо все-таки отруєння сталося, необхідно якомога швидше промити шлунок, викликавши блювоту. Для цього спочатку слід випити 2-4 склянки води. Можна використовувати водну завись активованого вугілля (2 ст. Ложки на 0,5 л води), або слабкий розчин марганцівки, або розчин кухонної солі (1/2 ч. ложки на склянку води). Процедуру потрібно повторити не менше 3-4 разів, після чого для зв’язування і знешкодження отрути прийняти активоване вугілля, якщо його немає – трохи чорних сухарів, потім – крохмальний розчин, або збитий яєчний білок, або молоко (що є під рукою). Потім прийняти сольове проносне – сульфат магнію або натрію (25 г на 2-3 склянки води) і зробити очисну клізму. Після цього треба терміново звернутися до найближчої лікувальної установи.

Тепловий та сонячний удар

Перегрівання організму – це хворобливий стан, що може виникнути внаслідок тривалої дії на організм підвищеної температури зовнішнього середовища (на виробництві, в умовах, які утруднюють тепловіддачу з поверхні тіла, в районах з гарячим кліматом). спека може призвести до теплового та сонячного ударів. Тепловий удар – це загальний перегрів організму через розлад терморегуляції під впливом надлишку тепла. Сонячний удар – ураження центральної нервової системи внаслідок інтенсивної тривалої дії прямих сонячних променів на голову. Що сприяє перегріву: фізичні навантаження та інтенсивна робота м’язами, цупкий і теплий одяг, підвищена вологість повітря, мала швидкість руху повітря, недостатнє вживання рідини.

Ознаки теплового удару: сонливість, позіхання, похитування, розлад мови, червоне обличчя, важке дихання. Якщо у цій стадії не надати хворому допомоги, він знепритомніє, його шкіра стане холодною, хоча пульс буде під 160 ударів за хвилину, а температура тіла підніметься до +40-41 градусів. Дихання у цій ситуації стає поверхневим, з хрипами та стогонами. Людина може померти від зупинки дихання чи серця. Ознаки сонячного удару: розбитість, в’ялість, головний біль і запаморочення, розлад зору, шум у вухах, нудота і блювота, почервоніння обличчя, висока температура тіла (+38-39 градусів), дуже часті удари пульсу та дихання. У важких випадках – галюцинації, кома, смерть. Причини перегрівання організму. Поняття теплового та сонячного ударів Причинами перегрівання організму є порушення тепловіддачі в районах зі спекотним кліматом, на виробництвах із високою температурою, у приміщеннях, що не провітрюються. Перегріванню сприяє і утворення тепла у процесі виконання фізичної роботи, особливо в одязі з синтетичних волокон, що перешкоджає випаровуванню поту. Такі умови викликають у людини тепловий удар або, якщо людина знаходиться на сонці, сонячний удар. Тепловий і сонячний удари - це патологічні стани, що супроводжуються сильним головним болем, головокружінням, загальною слабкістю, зблідненням, сповільненням рухів. Можливі нудота, блювання, короткочасна втрата свідомості, підвищення температури тіла до +40-+41°С. При подальшому впливі високої температури шкіра обличчя й губ синіє, посилюється задишка. Пульс стає слабким і може зовсім зникнути. З'являються занепокоєння, марення, галюцинації та судороги. Якщо у людини з'явились ознаки перегрівання, необхідно одразу ж викликати лікаря. Людину, що отримала тепловий чи сонячний удар, потрібно покласти у прохолодне місце, підійняти її голову, розстебнути одяг. Для збільшення тепловіддачі на лоб покласти холодний компрес і змочити одяг водою. Якщо людина не знепритомніла, корисно дати їй міцний холодний чай, холодну воду. У випадку зупинки дихання і серцевої діяльності необхідно до прибуття лікаря почати зовнішній масаж серця і штучну вентиляцію легень. Для запобігання перегріванню на сонці голову обов'язково слід прикривати світлим головним убором, що добре відбиває сонячні промені. Значне перегрівання організму, що виникає в тих випадках, коли порушується тепловий баланс і віддача теплоти, яка надходить ззовні, і тієї, яка утворюється в організмі, з певних причин утруднена. Перегріванню сприяє підвищена температура повітря, його значна вологість, одяг, виготовлений із прогумованих і брезентових тканин, надмірне фізичне навантаження, нестача води для пиття.

Сонячний удар - різновид теплового. Він виникає в тому випадку, коли людина з непокритою головою тривалий час знаходиться під прямим сонячним промінням. Його виникненню сприяє загальне перегрівання організму. Симптоми. Погіршення самопочуття, слабкість, розбитість. Відчуття сильного жару. Почервоніння шкіри. Рясне виділення поту. Посилене серцебиття, задишка, пульсація і важкість у скронях. Запаморочення, головний біль, іноді блювота. Температура тіла підвищується до 38-40 °С. Частота пульсу досягає 100-120 ударів за хвилину. При подальшому зростанні температури до 40-41°С пульс збільшується до 140-160 ударів за хвилину, зростає збудження, рухове занепокоєння, зменшується пітливість, що вказує на зрив пристосувальних реакцій. У важких випадках теплового удару можливі затьмарення свідомості, аж до повної втрати, судоми різних груп м'язів, порушення дихання і кровообігу. Можуть бути галюцинації, марення. Шкіра суха, гаряча, язик теж сухий, пульс слабкий, аритмічний. Дихання стає поверхневим і нечастим.

Засоби профілактики та перша допомога

Щоб уникнути теплового і сонячного удару, не слід перегріватись, не витрачати води і солей з організму, влітку носити головний убір, переважно білого кольору. У спекотну погоду слід збільшувати в добовому раціоні кількість води і солі, не рекомендується їсти жирну, висококалорійну їжу. Якщо при тепловому ударі не надати своєчасної допомоги, можливе настання смерті. Смерть настає внаслідок порушення дихання і кровообігу. Швидко перенести потерпілого в прохолодне місце, покласти на спину, піднявши дещо ноги, зняти або розстебнути одяг. Змочити голову холодною водою або покласти на неї змочений холодною водою рушник, холодні примочки на лоб, тім'яну ділянку, потилицю, на пахові, підключичні, підколінні, пахвові ділянки, де зосереджено багато кровоносних судин. Можна зробити вологе обгортання або протерти тіло потерпілого шматочком льоду, облити його прохолодною водою, але обережно і не довго. Температура тіла потерпілого не повинна бути нижча від 38 °С. Якщо людина не втратила свідомість, їй потрібно дати міцного холодного чаю або холодної підсоленої води (1/2 чайної ложки солі на 0,5 л води). У важких випадках слід одразу зважити на характер дихання потерпілого, перевірити, чи не порушена у нього прохідність дихальних шляхів. Виявивши, що язик запав, а в роті є блювотні маси, повернути голову потерпілого на бік і очистити порожнину рота бинтом або носовою хустинкою, накрученою на палець. Якщо дихання слабке або його немає взагалі, терміново почати робити штучне дихання методом «рот у рот» або «рот у ніс» до появи самостійного глибокого дихання. Якщо ж при цьому не відчувається пульс, а зіниці розширені і не реагують на світло, слід провести весь комплекс реанімації - штучне дихання і непрямий масаж серця. Перегрівання організму – це хворобливий стан, що може виникнути внаслідок тривалої дії на організм підвищеної температури зовнішнього середовища (на виробництві, в умовах, які утруднюють тепловіддачу з поверхні тіла, в районах з гарячим кліматом). спека може призвести до теплового та сонячного ударів. Тепловий удар – це загальний перегрів організму через розлад терморегуляції під впливом надлишку тепла.

Сонячний удар – ураження центральної нервової системи внаслідок інтенсивної тривалої дії прямих сонячних променів на голову. Що сприяє перегріву: фізичні навантаження та інтенсивна робота м’язами, цупкий і теплий одяг, підвищена вологість повітря, мала швидкість руху повітря, недостатнє вживання рідини.

Кiлькiсть переглядiв: 2016

Коментарi