Корекційно-розвивальна програма

Л.Медвідь, Н.Романової, Н.Стаднік «Граю, уявляю, пам’ятаю»

Пояснювальна записка

Реформування в напрямі гуманізації сучасної системи освіти досить гостро порушує питання готовності дошкільників до навчання у школі.

Батьки та вихователі прагнуть якомога більше інформації закласти в дитячі голови, адже треба встигати за розвитком сучасного інформаційного світу. Дитинство й справді благодатна пора, проте якщо дитячу пам’ять перевантажувати великою кількістю навчальної інвормації, та ще й застосовувати метод багаторазового повторення, то результат може бути непередбачуваним. Наприклад, дитина може втратити інтерес до навчання або постійно перевтомлюватись і через це бути неуважною, почуватися виснаженою.

Для того, щоб уникнути такої ситуації в навчанні дитини необхідно спиратися на психологічні особливості сприйняття, властивості її віку. Провідною діяльністю дошкільника є гра. У грі дитина навчається, розвивається й формується як особистість. Ігрова система покращує сприймання та відтворює інформацію, спираючись на властиве кожній людині вміння уявляти та фантазувати. Саме цим вимогам відповідає навчання за допомогою ейдетики.

Ейдетика (з грецького «ейдос» - образ) – це напрям психологічної науки, який вивчає різновиди образної пам’яті й можливості її практичного застосування в різних сферах життя.

Основним її правилом є:

Уява + позитивні емоції = секрет успішного навчання

Навчання за допомогою ейдетики, яке базується на грі та фантазії, дає можливість дитині швидко й надовго запам’ятати потрібну інформацію, дозволяє переключитися з одного виду діяльності на інший.

Методи ейдетики різноманітні – запам’ятовування слів, віршів, імен, цифр, текстів тощо. Їхньою особливістю є яскравість, емоційність, зменшення логічності, візуалізація. Завдяки цим методам у дітей розвивається зорова, слухова, тактильна, нюхова, фотографічна пам’ять, довільна увага, вербальне та невербальне мислення, відтворення, творча уява та мовлення.

Метою програми єсформування основ ейдетичних навичок і мнемотехніки (базуються на вербально-логічному мисленні) та ейдотехніки (базуються на конкретно-образному мисленні), розвинення образної пам’яті, творчого мислення, створення ситуації успіху для кожної дитини.

Завдання програми:

· сприяти загальному розвиткові дітей;

· розвивати відчуття, сприймання, мислення, уяву, пам’ять, інтуїцію;

· покращувати дрібну моторику руки в дітей, що попереджає дисграфію;

· формувати знання, уміння, навички, які знадобляться дитини в майбутньому навчанні;

· виховувати віру у власні сили та потенціал для підвищення самооцінки.

Організація роботи з дітьми – заняття проводить психолог 1 раз на тиждень тривалістю 30 хвилин. Система занять призначена для роботи з дітьми 4-6 років. Оптимальна кількість дітей – 8-10 осіб.

Структура занять

Вступна частинакожного заняття налаштовує групу на спільну роботу, встановлює емоційний контакт між усіма учасниками.

Робоча частина – основне значеннєве навантаження всього заняття. Вона складається з ігрових, тренінгових вправ, бесід, ігор, психогімнастики.

Завершальна частинакожного заняття закріплює позитивні емоції, передбачає рефлексію, групове єднання.

Очікувані результати: заняття допоможуть середнього дошкільного віку, які в майбутньому готуються стати школярами, в ігровій формі поліпшити слухову, зорову й образну пам’ять, увагу, розвивати довільність психічних процесів, образне, логічне, творче мислення, дрібну моторику рук, підвищити рівень саморегуляції, формувати мотиваційну готовність до шкільного навчання.

Література:

1. Антощук Є.В. Знайомтесь, ваша пам’ять / Ред.: В.Лазаревський, Л.Стельмах: Швидка педагогічна допомога від української школи ейдетики. – К.: Вирій, 2009. – 189 с.

2. Антощук Є.В. Учимося запам’ятовувати і пригадувати / Ред.: В.Лазаревський, Л.Стельмах: Швидка педагогічна допомога від української школи ейдетики «Мнемозина». – К.: Вирій, 2007. – 156 с.

3. Антощук Є.В. Як навчити дитину вчитися: Маленька таємниця для великого загалу освіти // Школа. – 2010. - №12. – С.52-59

4. Бєсєдіна А. Вплив методів і завдань ейдетики на розвиток особистості дитини // Рідна школа. – 2009. - №2-3. – С.61-62

5. Волкова Т.Н. Творчі ігри, завдання і тести для розвитку пам’яті та уваги. – Донецьк: БАО, 2007. – 240 с.

6. Гевкалюк Н. Творче мислення – завдяки ейдетиці // Початкова освіта. – 2008. - №2. – С.14-15

7. Єрмоленко Ю.В. Використання ейдотехнік у початковій школі // Обдарована дитина. – 2010. - №10. – С.41-45

8. Калачнікова О. Практика ейдетики // Початкова освіта. – 2006. - №3

9. Матюгин И.Ю. Как развивать хорошую пам'ять. – М.: РИПОЛ КЛАССИК. – 2004. – 416 с.

10. Матюгин И.Ю. Школа ейдетики. Зрительная, тактильная, обонятильная память. – М.: Эйдос. – 1994

11. Матюгін І.Ю. Навчіться…забувати! // Початкова освіта. – 2008. - №2. – С. 5-6

12. Нечипоренко О. ейдетика – шлях самореалізації // Психолог. – 2011. - №43. – С.5-6

13. Пащенко О. Ейдетика – що це? Розвиток пам’яті дітей дошкільного віку // Дошкільне виховання. – 2008. - №11. – С. 16-17

14. Пащенко О. Ейдетика в навчанні // Дошкільне виховання. – 2010. - №10. – С.20-21

15. Пащенко О. Ейдетика на щодень: ейдетичні методи роботи з дітьми дошкільного віку на прогулянці // Дошкільне виховання. – 2009. - №8. – С. 24-25

16. Пащенко О. Ейдетичні завдання для зимового навчання // Дошкільне виховання. – 2011. - №2. – С. 16-18

17. Пащенко О. Звукові, смакові, нюхові асоціації // Дошкільне виховання. – 2009. - №2. – С. 16-17

18. Пащенко О. Креативний розвиток: ейдетика для дорослих і малих // Дошкільне виховання. – 2012. - №2. – С. 24-26

19. Пащенко О. Тактильні та предметні асоціації // Дошкільне виховання. – 2009. – №1. – С. 24-25

20. Червонна Т. Резервні можливості уяви та образного мислення // Психолог. - №42. – С. 19-21



Календарно-тематичний план проведення корекційно-розвивальної роботи за програмою Л. Медвідь, Н. Романової, Н.Стаднік «Граю, уявляю, пам’ятаю»
№ п/п Дата проведення Номер заняття Мета заняття Назва вправи К-сть годин
1. Заняття 1 «Давайте познайомимось» ü створення психологічно невимушеної атмосфери» ü створення комфортної атмосфери для кожної дтитни; ü вчити знаходити різні варіанти мотивації до навчання, сприяти розвитку цілеспрямованості; ü виховувати впевненість у собі, бажання досягти успіху; ü формувати відчуття впевненості в собі, бажання навчатися Вправа «Привітання» Вправа «Моє ім’я» Бесіла «Ким я хочу бути?» Гра-малюнок «Я вмію» Гра «Мої мрії здійсняться тоді, коли я буду…» 30 хв
2. Заняття 2 «Асоціації» ü створити в групі привітну атмосферу, формувати позитивну мотивацію до заняття; ü ознайомлення дітей з поняттям «асоціації»; ü розвивати асоціативне мислення; ü розвивати уяву й фантазію дітей, стимулювати варіативність мислення Вправа-привітання «Посімхнись» Бесіда «Асоціації» Комп’ютерна гра «Асоціації» Вправа «Асоціації» 30 хв
3. Заняття 3 «Запам’ятай слова» ü згуртування групи, створення позитивного емоційного настрою; ü розвиток образної довготривалої пам’яті; ü розвиток уяви, зняття напруження, уміння працювати в парах Вправа-привітання «Комплімент» Вправа «Запам’ятай слова» Пластичний танець «Чарівна квітка» 30 хв
4. Заняття 4 «Разом гратися веселіше» ü створення гарного настрою, налаштування на роботу; ü вчити працювати в парі, фантазувати, імпровізувати, сприймаючи навколишній світ; ü розвивати увагу, пам’ять, відпрацювати навички ефективної взаємодії, емпатії, уміння співпрацювати; ü зняття психоемоційного напруження, сприяння розслабленню Вправа-привітання Робота в парах Рольова вправа-казка «Старий будинок» Вправа-масаж «Мінлива погода» 30 хв
5. Заняття 5 «Вигадуємо казку» ü створити позитивний емоційний фон в колективі дітей; ü ознайомлення з методом зв’язних асоціацій, розвиток образної пам’яті, формування вміння зіставляти слово з образом; ü тренувати пам’ять, увагу, координацію, упевненість в собі; ü сприяти розвитку просторової орієнтації, розвивати почуття гумору Вправа-привітання Вправа-гра «Малюємо слова» Гра наосліп «Магазин іграшок» Рухлива гра «Наступи на хвіст» 30 хв
6. Заняття 6 «Країна Мультляндія» ü створення сприятливої психологічної атмосфери; ü тренувати довготривалу пам’ять і вміння використовувати метод невербальних асоціацій; ü розвиток довготривалої пам’яті; ü тренувати навички групової взаємодії Вправа-привітання Вправа «Невербальні асоціації» Гра з малюнками Рухлива гра-танок «Маки» 30 хв
7. Заняття 7 «Метод невербальних асоціацій» ü створити позитивну психологічну атмосферу в групі, формувати позитивну мотивацію в занятті; ü ознайомлення з методом невербальних асоціацій, в основі якого природна реакція дитини реагувати на будь-який шум тільки уявою, тобто без слів; ü активізація міжпівкульної взаємодії, розвиток дрібної моторики рук та координації; ü закріпити кольори, розвивати спритність, гнучкість, завзятість і відчуття рівноваги, створити гарний настрій Вправа-привітання Гра «Шуми» Вправа «Намалюй коло і трикутник» Рухлива гра «Твістер» 30 хв
8. Заняття 8 «Асоціативна мозаїка» ü створення позитивної атмосфери; ü розвивати уяву без промовляння, що є основою довгострокового запам’ятовування і основою навичок швидкого читання; ü сприяти згуртуванню групи та розвитку уваги; ü розвивати уяву й фантазію дітей, стимулювати варіативність мислення; ü розвиток зорового сприймання та дрібної моторики рук, уваги та витримки; ü розвиток досвіду позитивної взаємодії з ровесниками, створення доброзичливої атмосфери Вправа-привітання Гра «З листівками» Вправа-руханка «Желе та крига» Гра «Асоціації» Вправа «Малювання мотузкою» Психогімнастика «Усміхнися» 30 хв
9. Заняття 9 «Веселі цифри» ü створити в групі привітну атмосферу, формувати позитивну мотивацію до заняття; ü розвивати фантазію, уяву, увагу, вивчити цифри від 1 до 3; ü закріпити вивчені цифри та їхні образи; ü закріпити вміння складати ланцюжок образів, розвивати асоціативне мислення та аудіальну пам’ять; ü тренувати зорову-моторну координацію, уміння розраховувати свою силу, закріпити лічбу в межах 3, порядок цифр, упізнавання чисел та їхнє додавання Вправа-привітання Гра «На що схожі цифри?» Гра «Навпаки» Гра «Телевізор» Рухлива гра «Пряме попадання» 30 хв
10. Заняття 10 «Цифри-чарівниці» ü створення психологічно невимушеної атмосфери; ü розвивати фантазію, уяву, увагу, вивчити цифри від 4 до 6; ü закріпити вивчені цифри та їхні образи; ü розвивати уяву, увагу, фантазію рухів; ü розвивати фотографічну пам’ять, зосередженість Вправа-привітання Гра «на що схожі цифри?» Гра «Навпаки» Руханка-пантоміма «Де були ми, не розкажемо, чим займалися - покажемо» Зоровий диктант 30 хв
11. Заняття 11 «Загадковий світ цифр» ü розминка, зняття напруження; ü розвивати фантазію, уяву, увгу, вивчити цифри від 7 до 10; ü закріпити вивчені цифри та їхні образи; ü повторити цифри від 1 до 10; ü ровиток пам’яті, здатності сприйняття форми, активного словника Вправа-привітання Гра «На що схожі цифри» Гра «Навпаки» Вправа «Ловимо цифри на гачок» Вправа «Форми» 30 хв
12. Заняття 12 «Метод Цицерона» ü створення позитивної психологічної атмосфери; ü вчити залишати сліди інформації на стінах групи, власної кімнати; ü вчити незвичайно та яскраво розміщувати образи слів, мандруючи кімнатою; ü розвивати орієнтацію в просторі, створювати позитивну атмосферу в групі; ü розвиток фотографічної пам’яті та сприймання Вправа-привітання Вправа «Цифри в кімнаті» Вправа-фантазія «Уяви подорож» Рухлива гра «Жу-жу» Зоровий диктант 30 хв
13. Заняття 13 «Уявна подорож» ü створення гарного настрою, налаштування на роботу; ü фантазуючи, послідовно розміщувати образи предметів заданих слів; ü розвиток довільної уваги; ü розвивати осмислене запам’ятовування, зорову пам’ять, використовуючи метод асоціацій; ü розвивати фотографічну пам’ять, сприймання Вправа-привітання Гра «Моя кімната» Вправа-руханка «Заборонений рух» Зоровий диктант 30 хв
14. Заняття 14 «Фантазія відчуттів» ü розминка, зняття напруження; ü оволодіти методом синестезії (співчуття)., розвивати тактильну пам’ять і фантазію відчуттів; ü розвивати слухову пам’ять, удосконалювати мухщичний слух; ü активізувати словник дітей, швидкість мислення; ü розвиток фотографічної пам’яті Вправа-привітання Гра «Кольорова доріжка» Гра «Музичні рухи» Гра «Я знаю» Зоровий диктант 30 хв
15. Заняття 15 «Живі слова» ü створити позитивну психологічну атмосферу; ü вчити дітей запам’ятовувати вірші за допомогою кінетичної пам’яті; ü узгоджувати уяву з умінням підбирати слова та чітко висловлювати власні думки; ü розвивати саморегуляцію; ü закріпити вивчені цифри; ü вчити поєднувати роботу вербального апарату з роботою уяви Вправа-привітання Вправа Запам’ятай і відтвори Гра «Піраміда» Рухлива гра «Кричалки-шепотілки-мовчанки» Гра «Веселі цифри» Гра «Назви 5 предметів» 30 хв
16. Заняття 16 «Подорож у країну Фантазіївку» ü налаштування на творчу роботу; ü вчити дітей запам’ятовувати вірші за допомогою кінетичної пам’яті; ü вправляти в застосуванні методу зв'язних асоціацій, розвивати образну пам'ять; ü розвивати уяву, закріпити знання цифр в межах 10, уміння відтворювати числову послідовність; ü оволодіти методом синестезії (співчуття), розвивати тактильну пам’ять і фантазію відчуттів; ü розвивати уяву, творчу активність, стимулювати мовлення; ü розвиток довільної уваги, зняття емоційного напруження Вправа-привітання Вправа «Пам’ятаєш - відтвори» Вправа «Відтвори слова» Вправа «Шифрувальник» Гра «Кольорова доріжка» Вправа «Нескінченне речення» Ритмічний танець дружби «Роби так» 30 хв
Кiлькiсть переглядiв: 4103

Коментарi

  • Speedy Cash

    2018-03-26 00:38:46

    how to get cash fast installment loans installment loans no credit check [url=http://installmentloans.bid]consolidation loans[/url]...

  • Payday Loans Online

    2018-03-24 02:00:12

    installment loans emergency payday loan installment loans [url=http://installmentloans.bid]payday loans direct lenders[/url]...

  • Online Lenders

    2018-03-14 21:30:41

    direct lender installment loans installment loans installment loans [url=http://installmentloans.bid]bad credit installment loans[/url]...

  • Guestdusia

    2018-03-02 10:50:56

    guest test post [url=http://temresults2018.com/]bbcode[/url] html http://temresults2018.com/ simple...

  • алина

    2017-09-10 13:38:31

    супер заняття...

  • AncicVob

    2017-06-08 00:09:26

    Спасибо за инфу[url=http://agrolinepro.ru/oborudovanie-dlya-sigaret],[/url]...

  • віка

    2014-10-15 14:41:20

    цікаве...