Корекційно – розвивальна програма

В.Д. Дьякової, А.В. Железняк

«Програма роботи з майбутніми першокласниками»

Пояснювальна записка

Проблема виховання – одна з найважливіших і найдавніших соціальних проблем, остаточне вирішення якої в принципі неможливе. Найперше завдання школи, сім’ї і суспільства – виховати здорову особистість. Особистість не може бути здоровою, якщо вона не адаптована до сучасності, до колективу, до суспільства в цілому. Формування особистості, зумовлене зовнішніми факторами навчання й виховання, пронизує процеси органічного дозрівання і психічного розвитку та пов’язує їх в один процес розвитку особистості.

З моменту народження дитина здобуває досвід у процесі діяльності, ситуації протікання якої дуже різноманітні, практично незлічимі у своїх нюансах. Багатоманітний досвід не просто копіюється в процесі відбиття його дитиною, а перетворюється. Придбання й узагальнення досвіду предметної діяльності в ранньому дитинстві пов’язане із зіткненням і взаємодією предметно-продуктивної та предметно-ігрової діяльності. Важливим для розвитку є вміння дитини користуватися знаннями. Для цього вона повинна навчитися відбирати необхідні знання із свого досвіду, думати, аналізувати, висловлювати судження. Для того щоб навчити дитину думати, треба зробити цікавою для неї розумову працю. Цьому значною мірою сприяє дидактична або словесна гра.

Одне з найважливіших питань сьогоднішньої системи освіти – поступовий перехід від дошкільного дитинства до шкільного життя. Особливої актуальності це питання набуло після ухвалення Закону України «Про загальну середню освіту», у якому йдеться про першокласників - шестирічок.

Дана програма розрахована на спеціалістів – практичних психологів, для застосування її в роботі з майбутніми першокласниками. Дослідження засвідчують, що першокласники шестирічного віку, прийшовши до першого класу, мають багато психологічних проблем: соціально не підготовані до життя в колективі з ровесниками, не вміють спілкуватися і проявляти себе в буденному житті класу. Це замкнені, некомунікабельні, невпевнені в собі діти. Спостерігаються випадки коли діти, навіть володіючи матеріалом, мають багато проблем із його подачею, що негативно позначається на оцінках. Саме через цю проблему і виникла ідея створення даної програми, орієнтованої на допомогу дошкільникам, які через рік підуть до 1-го класу та потребують психологічної підтримки та соціальної адаптації. Надати допомогу й підтримку таким дітям через систему певних ігор і навчальних програм може тільки спеціаліст.

Метою програми є розвиток комунікабельності й соціальної адаптації дітей у колективі ровесників, пізнавальних здібностей, мовлення, навичок навчання.
Завдання програми:

1) сформувати адекватну самооцінку, що спирається на реальні досягнення, знання та вміння дитини;

2) сформувати вміння працювати за заданим зразком;

3) скорегувати вміння адекватно реалізувати отриману інформацію («бачу» + «чую» = «роблю»);

4) навчити вольової регуляції своїх дій;

5) розвивати культурну, зорову, слухову, сенсорну пам’ять дитини, навчитимнемічнихприйомів;

6) навчитизнаходитиспільнумову з однолітками і дорослими, розуміти і сприйматикомунікативніситуації;

7) розвиватианаліз, синтез, порівняння;

8) розвиватифантазію, неформальнеуявлення про світ;

9) виявитиобдарованихдітей, з метою допомогтиреалізації себе в шкільнихобставинах;

10) розширюватизнання про оточуючийсвіт;

11) розвиватисамостійністьмислення;

12) розвиватидовільністьмови;

13) розширюватисловеснийзанас, учитивстановлюватипонятійнізв’язки;

14) виховуватибажаннявчитися, старанність, акуратність

Основніметодинавчання:

· психодіагностика;

· рухливіігри;

· конкурсніігри;

· дидактичніігри;

· бесіли, обговорення;

· словесніігри;

· ігри на розвитокдрібної моторики руки;

· малювання;

· вправи на концентрацію, переключення, розподіл уваги;

· слухання казок;

· спостереження

Структура програми: программа складається з 70 занять, якіпроводяться в продовжнавчального року 2 рази на тиждень. Оптимальна кількістьдітей – 10-12 осіб, причому треба мати на увазі, що багато ігор розраховано на парну кількість дітей. Програма складається із 10 частин. Кожна частина охоплює всі напрями розвитку дошкільнят. Для полегшення засвоєння матеріалу кожна наступна частина складніша за попередню. Проводяться заняття в спеціально обладнаному приміщенні – в групі дошкільного навчального закладу. Активнимиучасниками занять повинні бути вихователі. Заняттяпроводяться у форміміні-тренінгівтривалістю 30 хвилин.

Заняття підібрані за сімома розділами:

1) формування адекватної самооцінки;

2) розвиток уваги;

3) розвиток вольових якостей і самостійності у дітей;

4) розвиток пам’яті;

5) розвитоккомунікативнихнавичок;

6) розвитокмислення;

7) розвитокуяви

Структура занять з розвиткупам’яті:

10 хв – розвиток зорової пам’яті (візуальної);

10 хв – розвиток слухової пам’яті (аудіальної);

10 хв – розвиток сенсорної пам’яті (тактильних відчуттів)

Структура занять з розвитку мислення:

10 хв – логічне мислення;

10 хв – образне мислення;

10 хв – просторове мислення

Структура занять з розвитку уяви:

5 хв – домалювати малюнок (малюнки до гри в додатку);

5 хв – на що схожий малюнок? (малюнки до гри в додатку);

6 хв – казка за стимульним матеріалом;

6 хв – що буде, якщо…?

8 хв – зобразити когось чи щось

Очікувані результати:

· підвищення рівня розвитку пізнавальної діяльності, комунікативних навичок, розширення словникового запасу дошкільників;

· зняття емоційного напруження та стабілізація психологічного стану дітей щодо шкільного навчання.

Література:

1. Барташнікова І.А., Барташніков О.О. Як визначати рівень розумового ровитку дитини. Тести для дітей 5-7 років. – Тернопіль: БОГДАН, 1998. – 84 с.

2. Гаврина С.Е., Кутявина Н.Л. Готов ли ваш ребенок к школе. Книга тестов. – М.: РОСМЭН, 2000. – 80 с.

3. Гаврина С.Е., Кутявина Н.Л. Развиваемвнимание: Рабочая тетрадь. - М.: РОСМЭН, 2000. – 24 с.

4. Гаврина С.Е., Кутявина Н.Л. Развиваеммышление: Рабочая тетрадь. - М.: РОСМЭН, 2000. – 24 с.

5. Гаврина С.Е., Кутявина Н.Л. Развиваемпамять: Рабочая тетрадь. - М.: РОСМЭН, 2000. – 24 с.

6. Лаврентьєва Г.П., Титаренко Т.М. Практична психологія для вихователя. – К.: ВІПОЛ, 1993. – Вип.1. – 40 с.

7. Немов Р.С. Психология: Учеб. для студ. высш. пед. учеб.заведений: В 3 кн. – Кн. 3: Экспериментальная педагогмческая психология и психодиагностика. – М.: Просвещение: ВЛАДОС, 1995. – 512 с.

8. Психолог в детском дошкольном учреждении: Метод. Рекомендации к практической деятельности / Под ред.. Т.В. Лаврентьевой. – М.: Новая школа, 1996. – 144 с.

9. Шептифрац А.А., Титченко М.Д. В миреигрі и фантазии. Практикум по детской психологи (методическиерекодендации для работіпрактического психолога). – Тирасполь: МНО ПМР, 1997. – 78 с.

Календарно-тематичний план проведення корекційно-розвивальної роботи

за програмою В.Д. Дьякової, А.В. Железняк

«Програма роботи з майбутніми першокласниками»


Календарно-тематичний план проведення корекційно-розвивальної роботи за програмою В.Д. Дьякової, А.В. Железняк «Програма роботи з майбутніми першокласниками»
№ п/п Дата проведення Номер заняття Мета заняття Назва вправи К-сть годин
1. Заняття 1 ü формування адекватної самооцінки; Гра «Ім’я» Гра «Лідер» Гра «П’єдестал» 30 хв 30 хв
Заняття 2 ü розвиток уваги Коректурна проба Гра «Муха» Гра «Знайди дорогу» Гра «Будь уважним»
2. Заняття 3 ü розвиток вольових якостей і самостійності Робота з казкою Рольова гра «В Сашка та в Павла» Вправа з пазлами 30 хв 30 хв
Заняття 4 ü розвиток пам’яті Гра «Запам’ятай і знайди малюнки» Гра «Упізнай звук» Гра «Упізнай геометричну фігуру навпомацки»
3. Заняття 5 ü розвиток комунікативних навичок Гра «Один стільчик на двох» Гра «Знайди свою половинку» Гра «Новосілля» 30 хв 30 хв
Заняття 6 ü розвиток мислення Гра «Четвертий зайвий» Гра «Розрізні картинки» Гра «Орієнтування за планом»
4. Заняття 7 ü розвиток уяви Гра «Домалюй малюнок» Гра «На що схожий малюнок?» Гра «Придумай слово» Гра «Що буде, якщо…?» Гра «Невербальний показ» 30 хв
Заняття 8 ü формування адекватної самооцінки Програвання ситуацій Гра «Веселий м’яч» Проективна методика «Коли я гарний, коли я поганий» 30 хв
5. Заняття 9 ü розвиток уваги Коректурна проба Гра «Розстав крапки за зразком» Гра «Знайди дорогу» Гра «Інтегральні малюнки» Гра «Лови м’яч» 30 хв 30 хв
Заняття 10 ü розвиток вольових якостей і самостійності Робота з казкою Площинна мозаїка Гра «Логіка і конструювання»
6. Заняття 11 ü розвиток пам’яті Гра «Запам’ятай і знайди малюнки» Гра «Запам’ятай слова» Гра «Упізнай заданий контур навпомацки» 30 хв 30 хв
Заняття 12 ü розвиток комунікативних навичок Гра «Танок нерозлучних друзів» Гра «Знайди свою половинку» Гра «Новосілля» Гра «Дружні долоньки»
7. Заняття 13 ü розвиток мислення Гра «Класифікація малюнків» Гра «Знайди своє віконце» Гра «Знайди предмет за описом» Гра «Будівельник» 30 хв 30 хв
Заняття 14 ü розвиток уяви Гра «Домалюй малюнок» Гра «На що схожий малюнок» Гра «Словниковий потяг» Гра «Що буде, якщо…?» Гра «Невербальний показ»
8. Заняття 15 ü формування адекватної самооцінки Програвання ситуацій Гра «Відішли лист» 30 хв 30 хв
Заняття 16 ü розвиток уваги Коректурна проба Гра «Малюнок під диктовку» Гра «Знайди дорогу» Гра «Інтегральні малюнки» Рухлива гра «Будь уважним»
9. Заняття 17 ü розвиток вольових якостей і самостійності Робота з казкою Розфарбування малюнків 30 хв 30 хв
Заняття 18 ü розвиток пам’яті Гра «Асоціативні малюнки парами» Гра «Запам’ятай слова» Гра «Упізнай об’ємну фігуру навпомацки»
10. Заняття 19 ü розвиток комунікативних навичок Гра «Збери картинку разом із друзями» Гра «Сіамські близнюки» Гра «Сороконіжка» 30 хв 30 хв
Заняття 20 ü розвиток мислення Гра «Логічні ряди» - функціональні зв’язки Гра «Логічні квадрати» Гра «Послідовність подій» Гра «Кубики із заготовок»
11. Заняття 21 ü розвиток уяви Гра «Домалюй малюнок» Гра «На що схожа картинка?» Гра «Придумай речення» Гра «Що буде, якщо…?» Гра «Невербальний показ» 30 хв
Заняття 22 ü формування адекватної самооцінки Програвання ситуацій Гра «Відішли лист» Контактна гра «Обійми» Контактна гра «Подружися спиною» 30 хв
12. Заняття 23 ü розвиток уваги Коректурна проба «Знайти і викреслити» Гра «Муха» Гра «Знайди дорогу за схемою» 30 хв 30 хв
Заняття 24 ü розвиток вольових якостей і самостійності Робота з казкою Конструювання іграшки за зразком Рухлива гра «Збери букет»
13. Заняття 25 ü розвиток пам’яті Гра «Асоціативні малюнки» Гра «Запам’ятай слова» Гра «Упізнай чарівну фігуру» 30 хв 30 хв
Заняття 26 ü розвиток комунікативних навичок Гра «Збери картинку з друзями» Гра «Сховай кіндера в печеру» Гра «Дружні будівельники»
14. Заняття 27 ü розвиток мислення Гра «Гра з м’ячем» Гра «Склади мозаїку» Гра «Чарівні кубики» 30 хв 30 хв
Заняття 28 ü розвиток уяви Гра «Домалюй малюнок» Гра «На що схожа картинка?» Гра «Придумай речення за малюнком» Гра «Що буде, якщо…?» Гра «Невербальний показ»
15. Заняття 29 ü формування адекватної самооцінки Гра «Дзеркало» Гра «Відішли лист» Проективна методика «Намалюй свій настрій» 30 хв 30 хв
Заняття 30 ü розвиток уваги Коректурна проба Гра «Знайди дорогу за схемою» Рухлива гра «Слухай команду»
16. Заняття 31 ü розвиток вольових якостей і самостійності Робота з казкою Площинна мозаїка 30 хв 30 хв
Заняття 32 ü розвиток пам’яті Гра «Повтори малюнок» Гра «Запам’ятай геометричні фігури» Гра «Упізнай об’ємну фігуру й виліпи її з пластеліну»
17. Заняття 33 ü розвиток комунікативно навичок Гра «Збери малюнок разом із друзями» Гра «Сховай гвіздок у печеру» Драматизація казки «Ріпка» 30 хв 30 хв
Заняття 34 ü розвиток мислення Гра «Четвертий зайвий» Гра «Розрізні малюнки» Гра «Орієнтування в просторі за планом»
18. Заняття 35 ü розвиток уяви Гра «Домалюй малюнок» Гра «На що схожий малюнок?» Гра «Казка по колу» Гра «Що буде, якщо…?» Гра «Чарівний замок» 30 хв
Заняття 36 ü формування адекватної самооцінки Контактна гра «Упізнай друга» Гра з повітряною кулькою Проективна методика «Намалюй себе квіткою» 30 хв
19. Заняття 37 ü розвиток уваги Коректурна проба «Розстав знаки за зразком» Гра «Малюнок під диктовку» Гра «Лабіринт на підлозі» 30 хв 30 хв
Заняття 38 ü розвиток вольових якостей і самостійності Робота з казкою Гра «Будівельник»
20. Заняття 39 ü розвиток пам’яті Гра «Повтори малюнок» Гра «Запам’ятай геометричні фігури» Гра «Упізнай об’ємну фігуру» 30 хв 30 хв
Заняття 40 ü розвиток комунікативно навичок Гра «Артист» Гра «Скло» Гра «Малюнок свою групу»
21. Заняття 41 ü розвиток мислення Гра «Класифікація малюнків» Гра «Знайди предмет за описом» Гра «Кубики із заготовок» 30 хв 30 хв
Заняття 42 ü розвиток уяви Гра «Домалюй малюнок» Гра «На що схожий малюнок?» Гра «Казка за кін дер-сюрпризом» Гра «Що буде, якщо…?» Малюнок сім’ї через образи тварин
22. Заняття 43 ü формування адекватної самооцінки Гра «Плутанка» Гра «Перетворення на короля чи королеву» 30 хв 30 хв
Заняття 44 ü розвиток уваги Коректурна проба «Яблуня і яблука» Гра «Муха» Гра «Знайди дорогу» Гра «Склади малюнок із геометричних фігур»
23. Заняття 45 ü розвиток вольових якостей і самостійності Робота з казкою Гра «Будівельник» 30 хв 30 хв
Заняття 46 ü розвиток пам’яті Гра «Побудуй конструкцію по пам’яті» Гра «Магазин» Гра «Упізнай іграшку»
24. Заняття 47 ü розвиток комунікативних навичок Гра «Казка по колу» Рольова гімнастика Гра «Квітка-семикольоровка» 30 хв 30 хв
Заняття 48 ü розвиток мислення Гра «Логічні ряди» Гра «Послідовність подій» Гра «Чарівні кубики»
25. Заняття 49 ü розвиток уяви Гра «Домалюй малюнок» Гра «На що схожий малюнок?» Гра «Казка за кін дер-сюрпризом» Гра «Що буде, якщо…?» Намалюй «добро» 30 хв 30 хв
Заняття 50 ü формування адекватної самооцінки Гра «Равлик» Контактна гра «Дотик» Гра «Влови шепіт» Проективна методика «Намалюй себе принцесою, принцем»
26. Заняття 51 ü розвиток уваги Коректурна проба «Упізнай фігури» Гра «Розстав крапки за зразком» Гра «Знайди фрагменти на малюнку» Рухлива гра «Виконай команду» 30 хв 30 хв
Заняття 52 ü розвиток вольових якостей і самостійності Робота з казкою Робота з розрізними картинками з 25 деталей
27. Заняття 53 ü розвиток пам’яті Гра «Скульптор» Гра «Іменини» Гра «Підбери потрібний вкладиш» 30 хв 30 хв
Заняття 54 ü розвиток комунікативних навичок Гра «Дзеркало» Гра «Спільний малюнок» Гра «Сороконіжка»
28. Заняття 55 ü розвиток мислення Гра «Гра з м’ячем» Гра «Склади мозаїку» Гра «Знайди план кімнати, що відповідає малюнку» 30 хв 30 хв
Заняття 56 ü розвиток уяви Гра «Домалюй малюнок» Гра «На що схожий малюнок?» Гра «Казка за кін дер-сюрпризом» Гра «Придумай узор для рукавички» Гра «Невербальний показ»
29. Заняття 57 ü формування адекватної самооцінки Гра «Оплески» Гра «Малюнок на спині» Гра «Знайди собі подібного» Гра «Повадир» 30 хв 30 хв
Заняття 58 ü розвиток уваги Гра «Намалюй фігуру по крапках» Гра «Склади малюнок із геометричних фігур» Гра «Знайди тварину» Рухлива гра «Слухай команду»
30. Заняття 59 ü розвиток вольових якостей і самостійності Робота з казкою Гра «Площинна мозаїка» 30 хв 30 хв
Заняття 60 ü розвиток пам’яті Гра «Пара слів» Гра «Магазин» Гра «Упізнай букву»
31. Заняття 61 ü розвиток комунікативно навичок Гра «Як вчинити?» Гра «Який я є і яким хотів би бути?» Гра «Збирачі» 30 хв 30 хв
Заняття 62 ü розвиток мислення Гра «Четвертий зайвий» Гра «Розрізні малюнки» Гра «Розрізні серветки»
32. Заняття 63 ü розвиток уяви Гра «Домалюй малюнок» Гра «На що схожий малюнок?» Гра «Казка по колу за малюнком» Гра «Намалюй неіснуючу тварину» Гра «Невербальний показ» 30 хв 30 хв
Заняття 64 ü формування адекватної самооцінки Гра «Мій кращий друг» Контактна гра «Обійми» Контактна гра «Дотик» Гра «Угадай танок»
33. Заняття 65 ü розвиток уваги Гра «Намалюй фігуру по крапках» Гра «Встав пропущені фрагменти в малюнок» Гра «Знайди числа по порядку» Гра «Лови м’яч» 30 хв
Заняття 66 ü розвиток вольових якостей і самостійності Робота з казкою Розфарбування малюнків 30 хв
34. Заняття 67 ü розвиток пам’яті Гра «Повтори малюнок із паличок» Гра «Розвідники» Гра «Упізнай цифру» 30 хв 30 хв
Заняття 68 ü розвиток комунікативних навичок Гра «Веселий потяг» Гра «Маленький скульптор»
35. Заняття 69 ü розвиток мислення Гра «Логічні квадрати» Гра «Послідовність подій» 30 хв 30 хв
Заняття 70 ü розвиток уяви Гра «Домалюй малюнок» Гра «На що схожий малюнок?» Гра «Привітай ляльку з днем народження» Гра «Намалюй за завданням» Гра «Невербальний показ»
Кiлькiсть переглядiв: 5181

Коментарi

  • Наталя

    2017-09-15 10:44:33

    Де взяти в електонному вігляді...

  • Марина

    2017-08-29 16:54:26

    хочу использовать в работе,где можно скачать полностью?......

  • TannerFrurn

    2017-02-13 17:34:19

    Acai Berry - Exactly Why Is Acai Berry Supplement Useful To You? Is employs a powerful certified eco-friendly? There are many copycat companies given that are creating products get been low in quality , nor use probably the most beneficial associated with extracting the juice for the berries. Most market . are focused on their bodies know around the health benefits of acai berry products. They are used for centuries in Latin america by ancient medicine adult. The people in the United states just started using Acai in will establish couple of years, as several endorsements from singers...

  • Марина

    2016-11-21 16:23:47

    Подскажите, где можно взять эту программу?......

  • Іра

    2016-10-24 15:06:43

    де знайти цю програму в накукованному або електронному варіанті? буду вдячна......

  • Любов

    2016-10-16 14:20:02

    де знайти цю програму друковану або в електронному варіанті?буду дуже вдячна...

  • Олена

    2016-07-13 11:45:44

    Дякую...

  • віка

    2015-02-11 19:50:44

    програма...

  • Таня

    2015-01-30 19:23:44

    Корекційна програма......

  • Таня

    2015-01-30 18:32:01

    Корекційна програма......