Гурткова робота з логіко - математичного напрямку "Цікаві шахи"

Керівник гуртка Глазкова А. С.

Програма гуртка

«Цікаві шашки»

Укладач :

Глазкова А.С.., вихователь Конотопського дошкільного навчального закладу (ясла-садка) №5 «Сніжок» Конотопської міської ради Сумської області

Рецензенти:

Резник Л.І., завідувач Конотопського дошкільного навчального закладу (ясла-садка) №5 «Сніжок»

Бельмас І.С., вихователь-методист Конотопського дошкільного навчального закладу (ясла-садка) №5 «Сніжок»

Програма гуртка спрямована забезпечити цілеспрямоване навчання дітей старшого дошкільного віку гри в шашки та сприяють усебічному розвиткові дитини, її розумових здібностей, фантазії, спостережливості, логічного та абстрактного мислення, виховують посидючість, терпіння, витримку, розвивають уміння працювати в парі тощо.

Програма стане у нагоді керівникам дошкільних навчальних закладів, вихователям, керівникам гурткової роботи з шашок.

Зміст

Вступ

Пояснювальна записка

Мета і завдання гурткової роботи

Списковий склад дітей гуртка

Перспективне планування

Навчально-тематичний план гуртка «Цікаві шашки»

Очікувані результати щодо виявлення показників компетентності дітей

Список використаних джерел

Додатки до гурткової роботи

Додаток А. Картотека дидактичних ігор

Додаток Б. Поради для батьків

Додаток В.Конспекти занять

Додаток Г. Пам`ятка. Правила гри

Додаток Ґ. Відомі шашкісти України

Додаток Д. Тлумачення основних понять шашкової гри

Вступ

Сьогодні, в епоху інформаційних технологій, особливого значення набуває здатність швидко орієнтуватись у величезному потоці інформації, аналізувати її і робити логічні висновки. Одним із засобів, що сприяють розвитку інтелектуальних здібностей, є гра у шашки.

Шашки – один з найпопулярніших видів спорту в нашій країні. Ними займається понад 700 тисяч чоловік. У нашій країні розвитку шашкового спорту приділяється значна увага. Зокрема, вже понад півстоліття ведеться планомірна й цілеспрямована робота з юними шашкістами. Вже нагромаджено чималий досвід використання шашок як одного з корисних видів гурткової роботи.

Заняття шашками справляють благотворний вплив на всіх дітей – незалежно від того, стануть вони спортсменами високої кваліфікації чи ні. Від чого ж залежить успішність роботи шашкового гуртка? Насамперед від активності та вміння його керівника. Ентузіаст шашок, який любить дітей і прагне передати їм усе, що вміє та знає сам, заохотить до занять багатьох дітей, знайде спільників і в педагогічному колективі, і серед батьків.

Видатний педагог Сухомлинський Василь Олександрович зазначав: "...як м’язи розвиваються та зміцнюються в процесі подолання труднощів, так і для формування та розвитку мозку необхідні праця і напруження".

Пояснювальна записка

Гра – це величезне світле вікно, через яке в духовний світ дитини вливається потік знань, понять, уявлень.

В. Сухомлинський

Дошкільна освіта має гнучко реагувати на сучасні соціокультурні запити, збагачувати знання дитини необхідною якісною інформацією, допомагати їй реалізувати свій природний потенціал, орієнтуватися на національні й загальнолюдські цінності.

Одним із засобів, що сприяють розвитку інтелектуальних здібностей, є гра у шашки, яка витримала випробування тисячоліттями. Шашки давно слугують людям не лише для розваг, а й для розвитку їхніх розумових здібностей. ця гра, на перший погляд, здається простою і легкою. Проте ігрова практика свідчить, що кожен хід містить у собі багато таємничого й незвіданого. Шашки вимагають від гравця вміння мислити, винахідливості та кмітливості, сприяють розвиткові пам’яті та уваги. Гравець має постійно розраховувати варіанти, що виникають, планувати гру й намагатися здійснити її, вміти передбачати та протистояти планам супротивника.

Після занять шашками у дітей підвищується інтерес до навчання, поліпшуються здібності до логічних операцій, що створює сприятливі умови для розвитку інтелекту. Гра в шашки – одна з форм розвитку математичних здібностей дітей старшого дошкільного віку. Навчитися грати нескладно, проте грати майстерно – це досить непросте завдання. Головним завданням педагога є навчити вихованців мислити самостійно та робити правильні висновки у швидкоплинних ситуаціях. Програма складена для дітей старшого дошкільного віку (5–7 років), розроблена з урахуванням вимог Базового компонента дошкільної освіти.

Мета програми:

навчити дітей грати в шашки;

сприяти цілеспрямованому інтелектуальному розвиткові дітей;

розвивати творчі здібності, логічне мислення, уважність;

виховувати інтерес до гри.

Завдання програми:

- навчити дітей грати в шашки, дотримуючи правил гри;

- формувати вміння планувати власні дії, будувати тактику та стратегію своїх дій;

- тренувати в умінні взаємодіяти з партнером по грі, контролювати ситуацію, спокійно реагувати на свої невдачі й позитивно ставитися до успіхів суперника.

Мета та завдання

Мета: навчити дітей грати в шашки, за допомогою цієї інтелектуальної гри розвивати в дітей розумову кмітливість, творчі здібності дитини, її цілеспрямованість,самостійність,гнучкість та логічність мислення, комбінаційний зір при розв`язуванні завдань на шатківниці. Виявляти інтерес до гри та захоплення цією грою.

Розкриття розумового, морального, естетичного, вольового потенціалу особистості вихованців.

Завдання:

Навчальні:

навчити дітей орієнтуватися на площині;

навчити простих комбінацій і ходів;

навчити взаємодії між фігурами у процесі виконання ігрових комбінацій;

навчити планувати власні дії, будувати тактику і стратегію своїх дій;

навчити знаходити різні способи виконання ігрових завдань.

Розвивальні:

розвивати логічне мислення: вміння порівнювати, аналізувати, прораховувати власні дії та дії супротивника;

розвивати увагу, пам’ять, спостережливість, уяву;

розвивати дрібну моторику рук;

розвивати прагнення до самостійності.

Виховні:

виховувати ставлення до гри в шашки як до серйозного, корисного і потрібного заняття;

виховувати впевненість у власних силах, самостійність у прийнятті рішень;

виховувати інтерес до шашкової гри та бажання продовжувати грати в майбутньому;

формувати вміння спокійно реагувати на свої невдачі й позитивно ставитися до успіхів суперника.

Естетичні:

граючи, дитина живе у світі казок і перетворень звичайної дошки і шашки в чарівні, а вміння знаходити в звичайному незвичайне збагачує дитячу фантазію, приносить естетичну насолоду, змушує захоплюватися дивовижною грою.

Фізичне:

здійснення всебічного фізичного розвитку вихованців.

Список дітей

Глазков Владислав

Глазков Ярослав

Онищеннко Василіса

Бойко Єріка

Лавриненко Иван

Свириденко Софія

Степенко Данііл

Шпилька Діана

Перспективний план

Гуртка «Цікаві шашки»

Термін

проведення Розділ Кількість годин Загальна

кількість

на рік

Жовтень Незнайома країна 0,5 год

9 год

Жовтень Країна шашок 0,5 год

Листопад Чарівна шашкова дошка 0,5 год

Листопад Білі та чорні шашки 0,5 год

Грудень Правила гри в шашки 0,5 год

Грудень Дорогою шашок 0,5 год

Січень Вулиці чарівної дошки 0,5 год

Січень Прогулянка вулицями 0,5 год

Лютий Провулки чарівної дошки 0,5 год

Лютий Діагоналі шашкової дошки 0,5 год

Березень Ходи шашок 0,5 год

Березень Правила бою 0,5 год

Квітень Перетворення шашки 0,5 год

Квітень Допитливі шашкісти 0,5 год

Травень Ходи шашок на шаховій дошці 0,5 год

Травень Гравці до бою 0,5 год

Календарний план

гуртка «Цікаві шашки»

Назва

блоку Дата прведення Тематика Мета

Незнайома країна жовтень Розповідь про історію походження гри, перегляд мультфільму “ Про поросятко, яке вміло грати в шашки ” ознайомити дітей з історією походження гри шашки, шашковою дошкою та шашками;

розвивати пам’ять, мислення, увагу;

прищеплювати інтерес до гри

Країна шашок жовтень Розповідь про різновид шашок, дидактичні ігри «Прикрась килимок», «Побудуй шашкову дошку», читання віршів про шашки. ознайомити дітей з видами шашок;

закріпити історію походження гри;

розвивати пам’ять, мислення, увагу;

виховувати серйозне ставлення до гри

Чарівна шашкова дошка листопад Розповідь про будову шашкової дошки, дидактична гра

“ Поділи навпіл ” ознайомити дітей з будовою шашкової дошки та поняттями: “ біле поле ”, “ чорне поле ”;

вчити розташовувати дошку поміж двох гравців та шашки на шашковій дошці в початкову позицію;

вправляти в умінні орієнтуватися у просторі;

розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення;

виховувати почуття колективізму

та вміння зосереджуватися

Білі та чорні шашки листопад Бесіда про шашки, дидактична гра

“ чорно-білий потяг ”, розгляд ілюстрацій, картин, де зображені шашки. ознайомити дітей з білою та чорною шашками;

вправляти їх в орієнтуванні у просторі;

позначати словами напрямок: ліворуч, праворуч, уперед, назад;

розвивати кмітливість, пам’ять;

формувати пам’ять;

формувати на виконанні інструкції вихователя

Правила гри в шашки грудень Розповідь про правила гри, дидактичні ігри:

“ Побудуй шашкову дошку ”, “ На місця!” . Ознайомити дітей із правилами гри;

вправляти у правильному ванні шашок на шашковому полі та співвідносити букву з цифрою;

розвивати пам’ять, логічне мислення, увагу;

виховувати впевненість у собі та вміння зосереджуватися розташу

Дорогою шашок грудень Розповідь про інші історичні відомості гри в шашки, ігри естафети: “ швидко і правильно розмісти шашки на шашковій дошці ”,

“ Пролізь у тунель ”,

“ Пробіжи і не зачепи ”; нагородження переможців

продовжувати ознайомлювати дітей з історією виникнення гри в шашки;

формувати вміння орієнтуватися у просторі через ігри-естафети;

виховувати впевненість у собі, дисциплінованість, наполегливість і терпіння;

поліпшити емоційний настрій у дітей під час “ шашкових естафет ” витримку, ігри-естафети;

Вулиці чарівної дошки січень Розповідь про поняття

“ горизонталь ”, використання демонстраційного матеріалу, дидактична гра “ Поділи навпіл ”. ознайомити дітей із поняттям «горизонталь»;

вправляти їх в умінні розміщувати шашки простим способом на швидкість;

розвивати абстрактне мислення, увагу, дрібну моторику рук;

виховувати наполегливість, цілеспрямованість мислення, розвивати шашки

Прогулянка вулицями січень Розповідь про горизонтальні лінії на шашковій дошці, розгляд ілюстрацій та місце розташування шашок, вправи на орієнтування у просторі. закріпити знання дітей про поняття “ горизонталь ”;

вміння орієнтуватися у просторі (вгору, вниз, ліворуч, праворуч);

розвивати логічне мислення, пам’ять;

виховувати інтерес та бажання грати в шашки удосконалювати

Провулки чарівної дошки лютий

Розповідь про вертикаль на шашковій дошці, дидактична гра

“ квадратики – поля ”, читання віршів про шашки, використання ілюстрацій та схем на закріплення понять:

“ горизонталь ”,

“ вертикаль ”. ознайомити дітей із поняттям «вертикаль», удосконалювати вміння аналізувати свої дії та дії суперника під час гри;

закріпити вміння орієнтуватися на шашковій дошці та у просторі відносно себе;

розвивати абстрактне мислення ,пам’ять;

виховувати наполегливість, інтерес до гри мислення,

Діагоналі шашкової дошки лютий Розповідь про нові поняття, дидактичні ігри: “ Двійник ”,“ Став по діагоналі ” або

“ крокуй по черзі ”,

“ По діагоналі ”; читання віршів про шашки; використання ілюстрацій для пояснення нових понять, практичні вправи на виконання ходів. ознайомити дітей із поняттями:

“ двійник ”,“ головна (велика) дорога ”;

закріпити навички розміщення шашок у початковій позиції та виконувати ходи за зразком “трійник”, “діагональ”,

Ходи шашок березень

Розповідь про “ тихий хід ” та “ ударний хід ”; дидактичні ігри: “ Будь уважним!”, “ Став по черзі ” або “ По діагоналі ”, “ крокуй по черзі ”; використання ілюстрацій із прикладами ходів, опис техніки ходів; читання віршів про шашки, аналіз результатів гри. учити дітей виконувати хід простою шашкою, дати знання про “ тихий хід ” та “ ударний хід (бій)”;

вправляти в орієнтуванні на шашковій дошці, виконувати ходи за зразком вихователя;

розвивати логічне мислення, ініціативність, сміливість; виховувати

Правила бою березень

Пояснення правил бою простих шашок, дидактичні ігри:

“ На місця!”, “ Без помилок ”, “ Будь уважний!”; використання ілюстрацій із прикладами ходів та бою, опис техніки бою. ознайомити дітей із правилами бою простих шашок та навчити розв’язувати шашкові задачі;

закріпити поняття: “ тихий хід ” “ ударний хід (бій)”;

розвивати пам’ять, увагу, мислення;

виховувати сміливість та наполегливість під час гри виховувати дітей“ударний хід (бій)”; роз- вивати пам’ять, увагу, мислення;виховувати сміливість та наполег ливість під час гри виховувати із

Перетворення шашки квітень

Розповідь про дамку та пояснення правил її ходу; дидактична гра

“ Дамка проти простих шашок ”; слухання композиції

П. Чайковського

“ Фея Драже ”. ознайомити дітей із “ дамкою ” та правилами її ходу;

закріпити правила гри та вміння розв’язувати задачі;

вправляти в умінні орієнтуватися у просторі;

розвивати пам’ять, увагу, творчу ініціативу;

виховувати самостійність та інтерес до гри самостій- шашкові дітей із

Допитливі шашкісти квітень Використання плаката

“ Правила гри ”, художнього слова; аналіз результатів гри, вручення дипломів переможцям, застосування набутих знань у практичній діяльності створити умови для інтелектуального розвитку дошкільників;

активізувати логічне мислення, пам’ять, спостережливість, винахідливість, кмітливість;

закріпити правила поведінки під час гри та вміння розв’язувати проблемні ситуації;

виховувати впевненість у своїх силах, наполегливість,уміння спокійно реагувати на свої невдачі й позитивно ставитися до успіхів суперника уміння

Ходи шашок на шаховій дошці травень Бесіда про ходи простої шашки і дамки, опис техніки ходів; розглядання ілюстрацій з різними ситуаціями, що виникали на змаганнях; дидактичні ігри: “ Поділи навпіл ”, “ квадратики поля ”, читання віршів про шашки.

закріпити знання дітей про ходи простої шашки і дамки;

вдосконалювати техніку гри між дітьми;

розвивати розумові та вольові якості;

розвивати наполегливість та витримку під час гри

Гравці до бою травень Підсумкове заняття:

вручення призів, медалей, емблем кожній дитині, практичні вправи на закріплення правил гри, ходів, ударів закріпити знання, вміння та навички дітей грати в шашки;

вдосконалювати вміння робити розрахунки під час гри, знаходити розв’язання різних задач;

формувати у дітей інтерес до спортивної гри – шашки;

розвивати розумові та вольові якості;

виховувати впевненість у собі, бажання продовжувати грати в шашки у майбутньому

Очікувані результати щодо виявлення показників компетентності дітей

Дитина, яка навчилася грати в шашки, необов’язково повинна стати гросмейстером. Добре вже те, що заняття шашками сприяють усебічному розвиткові дитини, її розумових здібностей, фантазії, спостережливості, логічного та абстрактного мислення, виховують посидючість, терпіння, витримку, розвивають уміння працювати в парі тощо. Гра у шашки також передбачає участь у цікавих змаганнях. Наприкінці навчального року, після проведеної системної освітньої роботи,

діти знатимуть:

будову шашкової дошки та шашкові ходи;

шашкові терміни: біле і чорне поле, горизонталь, вертикаль, діагональ, дамка, суперники, початкове положення, хід, тихий хід, ударний хід (бій), захист, бойова позиція, захват, нічия;

правила гри в шашки та правила сеансу одночасної гри;

особливості шашкової комбінації;

правила взаємодії з суперником під час гри (повага, толерантність).

діти вмітимуть:

орієнтуватися на шашковій дошці, розрізняти вертикальні, горизонтальні та діагональні лінії;

правильно розташовувати дошку між суперниками та ставити фігури перед грою у точно визначені місця;

вирішувати прості шашкові завдання;

розміщувати шашки за схемою;

робити прості розрахунки ходів шашок;

будувати “ захист ” на шашковій дошці, створювати “ бойову позицію ” та виконувати “ захват ” шашок суперника;

вести гру за правилами, взаємодіяти з партнером по грі, стежити за дотриманням правил гри;

планувати власні дії, будувати тактику та стратегію своїх дій, знаходити різні способи виконання певних завдань;

вигравати та програвати.

Список використаних джерел

Валентина Семизорова, Оксана Романюк, Галина Дульська “ Цікаві шашки”: Програма та методичні рекомендації з навчання дітей старшого дошкільного віку гри в шашки. - Тернопіль “ Мандрівець ”, 2015 інтернет-ресурси:

Программа шашечный дебют по игре в шашки для детей старшего дошкольного возраста/Н. Г. Сметанина [електронний ресурс]. – Ре- жим доступу: URL: http://festival. 1september. ru/articles/616955/

Русские шашки /С. С. Малахов [електронний ресурс]. – Режим доступу: URL: http://ddt. aprec. ru/wp-content/uploads/2014/04/ programma_malahov. pdf

Шашки для детей /В. к. Погребной, В. Я. юзак [електронний ре- сурс]. – Режим доступу: URL: http://www. labirint. ru/books/180684/

Кiлькiсть переглядiв: 1537

Коментарi