Виступ на колегії відділу освіти

24.12.2013 р

/Files/images/psiholog/dyalnst/DSCN1347.JPG

Доповідь на колегії

підготувала практичний психолог

Бельмас І.С.

Психологічний супровід педагогічного процесу в умовах дошкільної установи – це важливий напрям діяльності практичного психолога дошкільного навчального закладу, адже одним із найважливішим етапом життя кожної людини є саме дошкільний період життя, і тому психологічне забезпечення розвитку дитини у дитячому садку, її навчання і виховання набувають великого значення у подальшому житті кожної особистості. Саме цим пояснюється необхідність дії психологічної служби в дошкільних навчальних закладах міста.

З цією метою в 2011 році в дошкільному навчальному закладі №5 «Сніжок» створена психологічна служба в особі практичного психолога. Метою моєї діяльності є збільшення ефективності навчально-виховного процесу, своєчасне виявлення труднощів, проблем та умов індивідуального розвитку особистості, корекція міжособистісних стосунків усіх учасників педагогічного процесу, профілактика відхилень в індивідуальному розвитку та поведінці, максимальне виявлення творчих здібностей дитини та створення умов для її розвитку, формування здорового способу життя, подолання кризових життєвих ситуацій.

Планування своєї діяльності здійснюю згідно з Конституцією України, законами України, указами Президента України, постановами Кабінету Міністрів України, Етичним кодексом психолога, Положенням про психологічну службу системи освіти України, наказами, розпорядженнями і вказівками Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, відповідних органів управління освітою, міжнародними правовими актами, Загальною Декларацією прав дитини та Конвенцією прав дитини.

Основними напрямами моєї діяльності, які забезпечують вирішення завдань психологічного супроводу розвитку особистості в умовах дошкільної установи, є діагностична, корекційно-розвивальна, консультативна та просвітницька робота тощо.

Першим кроком у реалізації спрямування специфіки моєї діяльності є психологічна діагностика, яка має на меті зібрання необхідних даних про розвиток дитини для того, щоб спланувати подальшу роботу з нею, з педагогами та батьками.

Обираючи методику дослідження, я обов’язково звертаю увагу на її відповідність віку дитини та на мету діагностичного обстеження під час якого намагаюся створити доброзичливу привітну атмосферу та довірливі стосунки з вихованцем. На підставі результатів дослідження обираю відповідні корекційно-розвивальні програми, яка містять мету, напрями корекції, психологічні механізми допомоги, у них також зазначається кількість занять, їхня частота та тривалість одного заняття, перераховуються методи та прийоми, які будуть використовуватися, визначається форма занять.

Корекційно-розвивальна робота допомагає у відновленні цілісності особистості, балансу психодинамічних сил, гармонізації внутрішнього світу та модифікацію поведінки дітей засобами збагачення і зміни соціального середовища або навчання нових форм поведінки. Діти отримують задоволення від корекційно-розвивальних занять, адже я використовую цікаві методи та техніки корекції, такі як, ігротерапію, різні напрями арттерапії, психогімнастику, дидактичні та рухливі ігри тощо; створюю такі умови, за яких вихованці досягають успіху, отримують задоволення від подолання своїх власних труднощів.

Здійснюючи корекційну-розвивальну роботу з дітьми, я намагаюся досягти певних змін у їхній поведінці в умовах особистісного спілкування. Проте, чи будуть ці зміни актуалізовані в реальному житті, залежить як від самих вихованців, так і від того, наскільки оточення (батьки, вихователі) готові помітити, підтримати і прийняти ті позитивні зрушення, які поступово з'являються у поведінці дітей.

Тому з метою допомоги у вирішенні та виявленні причин особливостей поведінки дітей, з метою налагодження контакту з дітьми та вирішенні конфліктних ситуацій я проводжу такий вид роботи як консультування (індивідуальне, групове) всіх учасників навчально-виховного процесу (діти, батьки, вихователі, адміністрація закладу) за запитом та потребою.

Постійно здійснюю просвітницьку діяльність серед педагогів та батьків. Для реалізації даного напряму діяльності використовую різноманітні форми роботи: засідання психолого-педагогічного клубу, випуск психологічної газети закладу, виступи на педрадах, батьківських зборах, "круглих столах", психолого-педагогічних консиліумах, проведення тренінгів, семінарів, ділових ігор різної тематики, створення інформаційних куточків, пам’яток, буклетів тощо.

Здійснюючи просвітницьку роботу з вихователями та батьками, акцентую їхню увагу на важливості урахування психологічних новоутворень дошкільного віку та їх вплив на подальший розвиток дитини, адже кожен вік має свої характерні особливості та проблеми психічного розвитку, які вимагають уваги з метою попередження їх загострення. Тому досить результативним видом моєї діяльності є проведення психолого-медико-педагогічних консиліумів, які мають на меті забезпечення комплексного підходу до навчання та виховання дітей в умовах дошкільної установи. Протягом I півріччя навчального року з новоприбулими дітьми з метою профілактики дезадаптації проводжу консиліум на тему: «Адаптація дітей раннього віку до умов дошкільного навчального закладу», який включає в себе здійснення контролю за адаптацією новоприбулих дітей – проводжу анкетування батьків та вихователів, вивчаю адаптаційні листи, здійснюю спостереження з метою відстеження особливостей поведінки та емоційного стану дітей, проводжу індивідуальні та групові консультації для батьків та вихователів з даної тематики, здійснюю корекційно-розвивальну роботу. Проведена робота значно полегшує адаптацію малюків до умов ДНЗ. Особливу увагу приділяю малюкам 2-3 року життя та їхньому кризовому періоду. Систематично з дітьми проводжу корекційно-розвивальні заняття, з вихователями та батьками – консультативну та просвітницьку діяльність з питань шляхів подолання та усунення кризи 3-х років. На протязі II півріччя навчального року з дітьми старшого дошкільного віку з метою підготовки їх до навчання у школі проводжу психолого-педагогічний консиліум «Психологічна готовність дітей старшого дошкільного віку до навчання у школі». В рамках даного виду роботи проводжу діагностичне обстеження, корекційно-розвивальні заняття, індивідуальні та групові консультації для батьків та вихователів, надаю рекомендації успішної психологічної підготовки дітей до шкільного життя. Здійснення аналізу психологічного дослідження проводжу на батьківських зборах, за запитом чи потребою.

Підсумовуючи вище сказане, я вважаю, що моя професійна діяльність в дошкільному навчальному закладі - цілісна, системно організована, у процесі якої я намагаюся створювати соціально-психологічні й педагогічні умови для успішного навчання та психологічного супроводу кожної «маленької особистості», а психологічною передумовою створення цієї системи супроводу в першу чергу є довірливі, проникнуті взаємоповагою й взаєморозумінням відносини між адміністрацією, вихователями, батьками, вихованцями і практичним психологом. Адже професійність і ефективність психологічного супроводу особистості залежить від організації роботи дошкільного закладу, використання інноваційних технологій, створення чіткої організації роботи психологічної служби в дошкільному закладі, відпрацювання моделі супроводу дитини у співпраці практичного психолога, вихователів і батьків, що являється запорукою гармонійного супроводу особистості в умовах дошкільного навчального закладу.

Кiлькiсть переглядiв: 2545

Коментарi