Корекційно-розвивальна програма Л.І. Кошицької «Подаруй ласкавинку» |
---|
В дошкільному віці основна роль в регуляції соціальної поведінки належить рівню емоційного контролю. Конкретним пристосувальним змістом цього рівню є налагодження емоційної взаємодії з іншими людьми, афективні прояви яких (міміка, погляд, голос, жест, доторкання) стають для дитини сигналами, найбільш значущими для адаптації до навколишнього середовища. З появою емоційного контролю за афективними переживаннями можна говорити про появу особисто емоційного життя людини.
Успішний розвиток дошкільника не буде ефективним, якщо у нього немає життєрадісного настрою. Джерелом, яке підкріплює дитячу радість, є увагата ласка.Звичайно, в житті дитини повинні бути і радість, і смуток, але в цілому дитину повинна оточувати атмосфера радості, турботи, добра.
Провідною діяльністю в житті дитини є гра. В грі, як ні в якій іншій діяльності, реалізується дитина. За допомогою ігрової діяльності дитина якби отримує доступ в привабливий для неї світ життя дорослих.
Приймаючи до уваги вищесказане, дана програма реалізує свою мету та завдання через гру.
Програма призначена для проведення занять із дітьми 4-го року життя.
Оскільки, переважна кількість дітей починають відвідувати дитячий садок близько 3-х років, тому:
Метою програми єсприяння створенню в малят позитивного настрою; налагодження контакту «дорослий – діти»; виховання співчутливості, доброзичливості, взаємодопомоги та інших позитивних якостей.
Завдання програми:
· формувати у дітей уявлення про емоційні стани людей та вчити розрізняти і розуміти їх;
· збагачувати словниковий запас словами, які визначають різні емоційні стани;
· вчити дітей виразним рухам, розвивати вміння передавати прості емоційні стани через міміку, жести;
· сприяти розвитку психічних процесів у дітей - пам’яті, уваги, мислення, сприймання;
· формувати у дітей позитивні моральні якості.
Реалізація завдань програми дозволить:
· познайомитися, встановити та налагодити позитивний емоційний контакт між дітьми та психологом;
· дати поштовх розвитку психічних процесів у дітей;
· допоможе дітям навчитись розрізняти емоційні стани людей, співпереживати іншим;
Корекційно-розвивальна програма Л.Медвідь, Н.Романової, Н.Стаднік «Граю, уявляю, пам’ятаю» |
---|
Реформування в напрямі гуманізації сучасної системи освіти досить гостро порушує питання готовності дошкільників до навчання у школі.
Батьки та вихователі прагнуть якомога більше інформації закласти в дитячі голови, адже треба встигати за розвитком сучасного інформаційного світу. Дитинство й справді благодатна пора, проте якщо дитячу пам’ять перевантажувати великою кількістю навчальної інвормації, та ще й застосовувати метод багаторазового повторення, то результат може бути непередбачуваним. Наприклад, дитина може втратити інтерес до навчання або постійно перевтомлюватись і через це бути неуважною, почуватися виснаженою.
Для того, щоб уникнути такої ситуації в навчанні дитини необхідно спиратися на психологічні особливості сприйняття, властивості її віку. Провідною діяльністю дошкільника є гра. У грі дитина навчається, розвивається й формується як особистість. Ігрова система покращує сприймання та відтворює інформацію, спираючись на властиве кожній людині вміння уявляти та фантазувати. Саме цим вимогам відповідає навчання за допомогою ейдетики.
Ейдетика (з грецького «ейдос» - образ) – це напрям психологічної науки, який вивчає різновиди образної пам’яті й можливості її практичного застосування в різних сферах життя.
Уява + позитивні емоції = секрет успішного навчання
Навчання за допомогою ейдетики, яке базується на грі та фантазії, дає можливість дитині швидко й надовго запам’ятати потрібну інформацію, дозволяє переключитися з одного виду діяльності на інший.
Методи ейдетики різноманітні – запам’ятовування слів, віршів, імен, цифр, текстів тощо. Їхньою особливістю є яскравість, емоційність, зменшення логічності, візуалізація. Завдяки цим методам у дітей розвивається зорова, слухова, тактильна, нюхова, фотографічна пам’ять, довільна увага, вербальне та невербальне мислення, відтворення, творча уява та мовлення.
Метою програми єсформування основ ейдетичних навичок і мнемотехніки (базуються на вербально-логічному мисленні) та ейдотехніки (базуються на конкретно-образному мисленні), розвинення образної пам’яті, творчого мислення, створення ситуації успіху для кожної дитини.
· сприяти загальному розвиткові дітей;
· розвивати відчуття, сприймання, мислення, уяву, пам’ять, інтуїцію;
· покращувати дрібну моторику руки в дітей, що попереджає дисграфію;
· формувати знання, уміння, навички, які знадобляться дитини в майбутньому навчанні;
· виховувати віру у власні сили та потенціал для підвищення самооцінки.
Організація роботи з дітьми – заняття проводить психолог 1 раз на тиждень тривалістю 30 хвилин. Система занять призначена для роботи з дітьми 4-6 років. Оптимальна кількість дітей – 8-10 осіб.
Корекційно-розвивальнапрограма М.Троїцької «Разом весело рости» |
---|
Початковий етап суспільного життя дитини 2-3 років, пов'язаний з пристосуванням до нових умов, нового режиму, нових відносин з дорослими, нових форм співжиття з однолітками, є досить складним для малюка. Незвичайність, несподіваність великої кількості вражень, вимог приводить до напруження, стресового стану дошкільника. Звичайно, це негативно позначається на фізичному та психічному здоров’ї дитини: спостерігається підвищення рівня тривожності, відмова малюка від спілкування з оточуючими, його відстороненість в іграх та іншій діяльності, зниження активності.
В дитсадку спроби вирішення проблем адаптації зводяться, в основному, до просвітницької роботи (лекції про психологічні аспекти адаптації, консультації про перебіг адаптаційного процесу та ін.) та до загальноприйнятих рекомендацій батькам та педагогам. Але досвід роботи показує, що для успішності, полегшення пристосування дитини до умов ДНЗ цього замало. Необхідний комплексний підхід у вирішенні даної проблеми і, насамперед - це правильна організація відповідної діяльності малюка в ДНЗ, спрямованої на:
- формування емоційних контактів «дитина-дитина», «дитина-дорослий», почуття приналежності групі;
- створення безпечного» для спілкування дітей середовища, розвиток впевненості в цьому малюків;
- сприяння підвищенню впевненості дошкільників у собі, формування позитивного «Я-образу»;
- вдосконалення сенсорних функцій дітей;
- розвиток здатності дитини до емпатії, співпереживання;
- розвиток навичок соціальної поведінки.
На вирішення цих завдань і спрямована тренінгові програма адаптації дітей 2-3 років до умов ДНЗ «Разом весело рости».
Метою програми є допомога дитині успішно адаптуватися до умов дошкільного навчального закладу, формування почуття причетності до групи, позитивного емоційного фону.
Основні методи навчання', психогімнастичні етюди, вправи пальчикової гімнастики, рухливі ігри, розвиваючі ігри з предметами, релаксаційні вправи. Заняття проводяться:
- за добровільної участі дітей;
- без оцінювання відповідей;
- в доброзичливих та позитивних обставинах, наявність яких забезпечує дорослий.
Корекційно – розвивальна програма В.Д. Дьякової, А.В. Железняк «Програма роботи з майбутніми першокласниками» |
---|
Проблема виховання – одна з найважливіших і найдавніших соціальних проблем, остаточне вирішення якої в принципі неможливе. Найперше завдання школи, сім’ї і суспільства – виховати здорову особистість. Особистість не може бути здоровою, якщо вона не адаптована до сучасності, до колективу, до суспільства в цілому. Формування особистості, зумовлене зовнішніми факторами навчання й виховання, пронизує процеси органічного дозрівання і психічного розвитку та пов’язує їх в один процес розвитку особистості.
З моменту народження дитина здобуває досвід у процесі діяльності, ситуації протікання якої дуже різноманітні, практично незлічимі у своїх нюансах. Багатоманітний досвід не просто копіюється в процесі відбиття його дитиною, а перетворюється. Придбання й узагальнення досвіду предметної діяльності в ранньому дитинстві пов’язане із зіткненням і взаємодією предметно-продуктивної та предметно-ігрової діяльності. Важливим для розвитку є вміння дитини користуватися знаннями. Для цього вона повинна навчитися відбирати необхідні знання із свого досвіду, думати, аналізувати, висловлювати судження. Для того щоб навчити дитину думати, треба зробити цікавою для неї розумову працю. Цьому значною мірою сприяє дидактична або словесна гра.
Одне з найважливіших питань сьогоднішньої системи освіти – поступовий перехід від дошкільного дитинства до шкільного життя. Особливої актуальності це питання набуло після ухвалення Закону України «Про загальну середню освіту», у якому йдеться про першокласників - шестирічок.
Дана програма розрахована на спеціалістів – практичних психологів, для застосування її в роботі з майбутніми першокласниками. Дослідження засвідчують, що першокласники шестирічного віку, прийшовши до першого класу, мають багато психологічних проблем: соціально не підготовані до життя в колективі з ровесниками, не вміють спілкуватися і проявляти себе в буденному житті класу. Це замкнені, некомунікабельні, невпевнені в собі діти. Спостерігаються випадки коли діти, навіть володіючи матеріалом, мають багато проблем із його подачею, що негативно позначається на оцінках. Саме через цю проблему і виникла ідея створення даної програми, орієнтованої на допомогу дошкільникам, які через рік підуть до 1-го класу та потребують психологічної підтримки та соціальної адаптації. Надати допомогу й підтримку таким дітям через систему певних ігор і навчальних програм може тільки спеціаліст.
1) сформувати адекватну самооцінку, що спирається на реальні досягнення, знання та вміння дитини;
2) сформувати вміння працювати за заданим зразком;
3) скорегувати вміння адекватно реалізувати отриману інформацію («бачу» + «чую» = «роблю»);
4) навчити вольової регуляції своїх дій;
5) розвивати культурну, зорову, слухову, сенсорну пам’ять дитини, навчитимнемічнихприйомів;
6) навчитизнаходитиспільнумову з однолітками і дорослими, розуміти і сприйматикомунікативніситуації;
7) розвиватианаліз, синтез, порівняння;
8) розвиватифантазію, неформальнеуявлення про світ;
9) виявитиобдарованихдітей, з метою допомогтиреалізації себе в шкільнихобставинах;
10) розширюватизнання про оточуючийсвіт;
11) розвиватисамостійністьмислення;
12) розвиватидовільністьмови;
13) розширюватисловеснийзанас, учитивстановлюватипонятійнізв’язки;
14) виховуватибажаннявчитися, старанність, акуратність
· психодіагностика;
· рухливіігри;
· конкурсніігри;
· дидактичніігри;
· бесіли, обговорення;
· словесніігри;
· ігри на розвитокдрібної моторики руки;
· малювання;
· вправи на концентрацію, переключення, розподіл уваги;
· слухання казок;
· спостереження
Програми корекційно-розвивальних занять для дітей дошкільного віку |
---|
1) Анікеєва О. Корекція емоційних порушень у дошкільників, пов"язаних із порушенням дитячо-батьківських стосунків // Психолог. – 2008. - № 22-24.
2) Григоренко О. Психологічна корекція порушень розладів мовлення у дітей дошкільного віку // Психолог. – 2010. - № 18-19
3) Доля Н. Розвиток емоційної сфери дітей раннього віку // Психолог. – 2008. - № 34.
4) Залєська І., Антонова С. Розвиток емоційно-вольової сфери дитей старшого дошкільного віку (корекційно-розвивальна програма) // Психолог. – 2008. - № 22-24.
5) Камінська О. Розвиток емоційної сфери, пізнавальних психічних процесів. Соціалізація старших дошкільників. Корекційно-розвивальна програма // Психолог дошкілля. – 2010. - № 2.
6) Клугман О. Школа творчості. Програма розвитку творчих здібностей дітей старшого дошкільного віку // Психолог дошкілля. – 2010. - № 1.
7) Ковальчук Л. Пограємось у школу. Програма розвивальних занять для дітей старшого шкільного віку // Психолог дошкілля. – 2011. - № 7.
8) Коробко С., Коробко О. Ігрова психокорекція труднощів спілкування (програма для дошкільнят та молодших школярів) // Психолог. – 2008. - № 40
9) Молодушкіна І.Розвиток творчості старших дошкільнят (корекційно-розвивальна програма) // Психолог. – 2009. - № 2
10) Прищепа Т. Інтелектуальна мозаїка (програма занять для дітей старшого дошкільного віку та першокласників) // Психолог. – 2008. - № 46-47
11) Шишалова Л. Корекція недоліків емоційного розвитку старших дошкільників. Корекційно-розвивальна програма // Психолог дошкілля. – 2010. - № 11.
М. И. ЧИСТЯКОВА ПСИХОГИМНАСТИКА Под редакцией М. И. Буянова 2-е издание |
---|